6 مرداد 1403 - 11:05

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

ایجاد سامانه برای مقابله با شهادت پولی / صدور اعلان قرمز برای همسر مهناز افشار

سخنگوی قوه قضاییه درباره با «شاهد فروشی» (شهادت پولی) که چندی پیش رئیس مرکز آمار قوه قضاییه به آن اشاره داشت، و اینکه قوه قضاییه چه اقداماتی برای جلوگیری از این پدیده انجام داده یا خواهد داد؟ گفت: بحث شهادت شهود یکی از ادله اثبات دعوا در نظام حقوقی است که جایگاه برجسته و رفیعی در نظام حقوقی ما دارد. در خیلی از کشور های دنیا این چنین نیست و این اندازه به شهادت شهود بها داده نشده است، ولی ما به عنوان بینه به آن توجه داریم.

به گزارش پول نیوز، ایجاد سامانه برای مقابله با شهادت پولی / صدور اعلان قرمز برای همسر مهناز افشاربه نقل از میزان اصغر جهانگیر افزود: در نظام حقوقی قبل از انقلاب، شهادت شهود قیمت داشت و تا میزانی افراد می توانستند، شهادت دهند و از یک حد مشخص شهادت شهود پذیرفته نمی شد، اما به دلیل غیر اسلامی بودن آن، این امر اصلاح شد و می توانند در حقوق مدنی و کیفری متوسل به شهود شوند و جایگاه خاصی پیدا کرده است، اما احتمال سوء استفاده آن وجود دارد.

وی گفت: راه های مختلفی را دنبال کردیم و سامانه ای به عنوان سامانه ثبت اطلاعات شهود و مطلعین در دستگاه قضایی راه اندازی شده است. در این سامانه اطلاعات کسانی که شهادت می دهند، ثبت می شود و به قاصی هشدار می دهد که اجازه اخذ گواهی از شاهدین حرفه ای و پولی ندهد. این موضوع یکی از اقداماتی است که در راستای احقاق حقوق مردم و اتقان آرا انجام شده است. در لایحه ای اصلاحی که سازمان تعزیرات در این زمینه آماده کرده و در حال ارسال به مجلس است، برخورد با شهادت دروغ پیش بینی شده است تا مشکل شهادت دروغ برای همیشه در سیستم قضایی ما مرتفع شود.

 

تهران میزبان دور بعدی اجلاس شانگهای

سخنگوی قوه قضاییه درباره دستاورد های اجلاس شانگهای اظهار کرد: مقرر شده بود که این سفر به ریاست رئیس قوه قضاییه و هیئت همراه صورت گیرد، ولی به دلیل شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان، سفر رئیس قوه قضاییه به شانگهای لغو شد و هیئتی به ریاست غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضاییه عازم این سفر شدند و در این اجلاس شرکت کردند.

وی افزود: در شروع اجلاس به احترام رئیس جمهور شهید یک دقیقه اعلام سکوت شد و در ادامه با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در سند اجلاس گنجانده شد که دور بعدی اجلاس شانگهای به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۶ در تهران برگزار شود.

 

بیشتر بخوانید: دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه علنی است / در همه دادسراها دوربین نصب می شود

 

 

جهانگیر بیان کرد: نمایندگان اعزامی ایران در این اجلاس بر مواضع حقوقی و قضایی ایران به ویژه در حوزه مبارزه با تروریسم و حقوق بشر همچنین ضرورت محاکمه جنایتکاران رژیم صهیونیستی که مبادرت به نسل کشی می کنند تاکید کردند که امیدواریم با پیگیری های بین المللی مسئله محاکمه جنایتکاران تحقق پیدا کند.

 

حکم قطعی وزیر سابق صادر شد

جهانگیر در پاسخی به سوالی درباره اینکه اخیرا رئیس قوه قضاییه از محکومیت قطعی یکی از وزرای سابق به سه سال حبس و درخواست اعمال ماده ۴۷۷ در این پرونده خبر داده است، ولی اخیرا شخص مورد نظر در مراسمی حضور داشته اند گفت: قوه قضاییه هیچ مسامحه و کوتاهی در رسیدگی و اجرای حکم در مورد افراد مختلف نداشته و ندارد.حکم قطعی صادر شده در مورد این فرد در حال طی تشریفات قانونی اجرای حکم و در مرحله اجراست. درخواست ماده ۴۷۷ این شخص نیز در حال بررسی است که اگر پذیرفته نشود حکم وی اجرایی خواهد شد.

 

اعلان قرمز برای «یاسین رامین» صادر شد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه حکم تبرئه «یاسین رامین» در دیوان عالی کشور نقض و این فرد محکوم به حبس و ردمال است، با توجه به اینکه در خارج از کشور هستند دستگاه قضایی چه اقداماتی در خصوص استرداد این شخص انجام داده است گفت: درباره همه کسانی که محکومیت پیدا می کنند و در خارج از کشور هستند، دستگاه قضایی بلافاصله اقدامات قانونی را در دستور کار قرار می دهد. در خصوص این فرد نیز بلافاصله پس از اینکه محکومیتش قطعی شد با پیگیری های صورت گرفته در اجرای احکام کارکنان دولت، اعلان قرمز در خصوص این فرد صادر شد و از طریق مبادی ذیربط بین المللی بحث پیگیری و اعاده ایشان به کشور دنبال خواهد شد.

 

 پرونده فساد فوتبال رفسنجان به کجا رسید؟

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده فساد فوتبال رفسنجان گفت: در سال گذشته، صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران شکایتی علیه مدیران وقت باشگاه فرهنگی، ورزشی  رفسنجان انجام داد که این شکایت متوجه برخی از افراد به اتهام جعل اسناد، سندسازی، استفاده از اموال و تحصیل مال غیرمشروع و خیانت در امانت شد  و در دستگاه قضا مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی گفت: باشگاه فرهنگی و ورزشی رفسنجان زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران است که بر اساس آخرین پیگیری ها، پرونده در مرحله احضار متهمین است و نسبت به صدور قرار تامین مناسب تصمیمات اتخاذ خواهد شد. امیدواریم با تحقیقاتی که صورت می گیرد در کم ترین  زمان ممکن، بتوانیم نتایج آن را به مردم اعلام کنیم.

وی افزود: پیگیری های مربوط به پرونده های فوتبال دو بخش دارد، یک بخش که فدراسیون های فوتبال خودشان باید پیگیری کنند که دولت ها حق دخالت ندارند اما اگر جرایمی مانند رشوه رخ داده، دستگاه قضا می تواند ورود کند و امیدواریم با پیگیری صورت گرفته، همه باشگاه ها ورزشی بتوانند در یک فضای سالم و رقابتی فعالیت کنند.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

-گرمای-هوا-بر-خلق-و-خو-min
63115701
همچنین بخوانید
آخرین اخبار