6 مرداد 1403 - 12:28

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

حقابه هیرمند حق مردم ایران

سخنگوی صنعت آب گفت: حقابه هیرمند حق مردم ایران است و از این حق در امور توسعه کشاورزی و زیست پذیر کردن منطقه سیستان استفاده خواهیم کرد.

به گزارش پول نیوز، حقابه هیرمند حق مردم ایران

به نقل از برنا، عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان یکی از استان های پهناور و با بارش کم است که متوسط بارش آن ۱۰۰ میلی متر است.
وی ادامه داد:  در این استان، از منابع آب سطحی و دریا برای تأمین آب استفاده می شود.

 

وی افزود: راهبرد وزارت نیرو برای تأمین آب منطقه سیستان و زاهدان، تخصیص منابع دریافتی از محل حقابه رودخانه هیرمند بود.

 

بزرگ زاده خاطر نشان ساخت: این اقدام به منظور تأمین آب شرب و بهداشت، آب صنعت و خدمات است.

 

 وی تأکید کرد: حقابه هیرمند حق ایران است و باید به منظور توسعه کشاورزی و زیست پذیر کردن منطقه، استفاده شود.

 

این مقام مسئول در ادامه افزود: با توجه به وقوع اخلال در حقابه هیرمند، وزارت نیرو تصمیم به تغییر راهبرد در تأمین آب برای پنج شهرستان استان سیستان و روستاهای آن و مردم زاهدان گرفت. 

 

سخنگوی صنعت آب با اشاره با افتتاح سد شهری کور تا پایان هفته جاری، گفت: ساخت این سد از سال ۹۱ شروع شده و حجم مخزن آن ۱۰۳ متر است و با هدف توسعه پایدار نواحی مرزی ایجاد شده است.

 

وی بیان داشت: ما برای تغییر راهبرد برنامه هایی را در دستور کار قرار دادیم که منجر به تعریف سلسله پروژه هایی شد، در لایه اول طرح های کوتاه و اضطراری تعریف شد که به نتیجه رسیده و عمدتا تمرکز آنها بر حفر چاه در دشتک، هامون، شیله، هرمک، هیرمند، زابل، زاهدان، زهک و بندان بوده است.

 

بزرگ زاده تصریح کرد: در گام بعدی طرح های میان مدت در دستور کار قرار گرفت، آبهای زیرزمینی و سطحی مناسبی داریم که باید مورد بهره برداری قرار می گرفتند، به جاز چاه های شیله که شوری بالا داشتند و ناچار بودیم که نمکزدایی هم شود، این کار نیز انجام شد.

 

بیشتر بخوانید: حقابه هیرمند حق مردم ایران

 

وی اظهار داشت: در گام بعد اینکه اختلالی که در دریافت حقابه هیرمند رخ داد منجر به این شد که مدام مخازن در حال کاهش باشند و این بیم بحران باعث شد تغییر راهبرد دهیم و در نتیجه راهبرد جدید آسیب پذیری مردم را در تامین حقابه هیرمند کم کنیم.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

+طلا+
images_1721901653_66a22255f33f5
همچنین بخوانید
آخرین اخبار