به گزارش پول نیوز،
ساسان محمدی، مدیر عامل یکی از شرکت های زیرمجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: ایده اصلی ساخت ربات های جداساز مرسولات پستی در اسفند ۱۴۰۰ و پس از بازدید از مرکز تجزیه و مبادلات چهارراه لشگر و در پی اصلاح فرآیند سنتی سورت مرسولات توسط نیروی انسانی به ذهن ما رسید. سپس متناسب با نیاز این پروژه که تنها دو کشور چین و آمریکا فناوری آن را در اختیار دارند، ۷ گروه فنی مختلف تشکیل و سرپرستی هر گروه به یکی از مهندسان سپرده شد. آغاز رسمی این پروژه مرداد۱۴۰۱ در مجتمع فناوری دانشگاه اتفاق افتاد که در هدف گذاری یک ساله به ۵ عدد ربات که به صورت گروهی با همدیگر فعالیت می کردند رسیدیم و سپس در مهرماه ۱۴۰۲ و با توجه به بازدید وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست از این ربات ها، قول ساخت ۴۰ عدد از این ربات ها تا آخر ۱۴۰۲ گرفته شد که این اتفاق در اسفند ۱۴۰۲ محقق گردید و ربات ها به صورت عملیاتی وارد مدار سورت مرسولات شدند.
ویژگی های ربات های جداساز مرسولات پستی
وی افزود: ویژگی این ربات ها که به عنوان آخرین و بروزترین سیستم سورتنیگ در دنیا شناخته شده اند، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری، دقت صددرصد و قابل اعتماد آن است. همچنین مهم ترین ویژگی بارز نسبت به سیستم های قدیمی نوار نقاله و نوار نقاله سینی چرخان، عدم محدود بودن سقف سورت مرسولات در ساعت است.
محمدی یادآور شد: یکی از بزرگترین شرکت های پستی جهان نیز از فناوری شرکت لیبیائو برای افزایش کارایی عملیاتی خود استفاده می کند. شرکت پست گروه چین (پست چین) با رتبه ۱۰۱ در فهرست جهانی ۵۰۰ مجله فورچون از بزرگترین شرکت های بین المللی در سال ۲۰۱۹، بیش از یک میلیارد بسته را هر سال مدیریت می کند. این سازمان سیستم ربات کوچک زرد رنگ شرکت لیبیائو را در پنج مورد از شلوغ ترین هاب های مرتب سازی خود، از جمله سایت خود در هانگژو، نصب کرده است.
این دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف افزود: در سیستم ناوبری ربات کوچک، هر ربات بار خود را به چاه اختصاص داده شده هدایت می کند و در بدو ورود، بسته از طریق یک سوراخ در شبکه به داخل ناودان اختصاص داده شده هدایت می شود. بسته به یک کیسه پستی انتظار در سطح زیر می رود. سیستم کنترل نشان می دهد که کیسه پر است و اطلاعات تحویل دقیق چاپ شده و قبل از اینکه به منطقه اعزام و به خودرو های تحویل منتظر منتقل شود به کیسه پستی متصل می شود.
وی خاطرنشان کرد؛ از زمان نصب فناوری ربات کوچک زرد در سایت پست چین در هانگژو، هزینه های نیروی کار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. جایی که زمانی ۵۰ کارگر برای انجام تقسیم بندی ۱۵۰۰۰ بسته در ساعت نیاز داشتند، اکنون فقط ۱۰ نفر مورد نیاز هستند. یعنی تعداد کارگر، به یک پنجم تقلیل پیدا کرده است.
علاوه بر این، از آنجایی که ربات های لیبیائو نسبت به تسمه نقاله های ثابت، انرژی کمتری مصرف می کنند، هزینه های انرژی در سایت تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. هر ربات به طور خودکار خود را به نزدیک ترین نقطه شارژ باتری می برد و زمانی که شارژ باتری لازم است، شارژ پنج دقیقه ای تمام چیزی است که برای دستیابی به چهار ساعت کارکرد لازم است. اعتبار سبز ربات کوچک زرد با این واقعیت که باتری بدون نیاز به تعمیر و نگهداری به مدت پنج سال دوام می آورد، بیشتر افزایش یافته است.
محمدی یادآور شد؛ با توجه به گسترش فرهنگ استفاده از ربات در سراسر جهان و بازار ۷۸ بیلیون دلاری آن تا سال ۲۰۱۸، پیش بینی شده است که این بازار تا سال ۲۰۲۶ به عدد ۱۴۰ بیلیون دلار برسد؛ و با توجه به اقتصاد ایران، در صورتی که یک درصد از این بازار جهانی را به کشورمان ایران اختصاص دهیم، مبلغی حدود نیم بیلیون دلار باید به بازار رباتیک ایران اختصاص پیدا کند که در حال حاضر این رقم بسیار ناچیز است و نیازمند سرمایه گذاری و توجه است. علاوه بر این، ارزش بازار حمل و نقل هوشمند و لجستیک در جهان بالغ بر ۹۶ میلیارد دلار است. صنعت تجزیه و مبادلات مرسولات نیز از این قاعده مستثنا نیست و بخش بزرگی از این ارزش را به خود اختصاص می دهد.
در شرکت ملی پست ایران سالانه بالغ بر ۳۰۰ میلیون بسته جابه جا می شود، که البته بنا به گفته رئیس مرکز نوآوری پست و عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست، پست ایران فقط حدود ۵ درصد این بازار را برعهده دارد و بقیه بازار برعهده شرکت های رقیب همچون تیپاکس، دیجی کالا و باربری اتوبوس رانی و قطار است.
وی در پایان خاطرنشان کرد؛ با توجه به بازدیدی که از پست مرکزی چهار راه لشکر صورت گرفت و بررسی دقیق نیاز این ارگان، هوشمند سازی یکی از مهم ترین نیاز های اساسی این مجموعه است. جهت ساخت موفقیت آمیز این ربات ها ۷ گروه فنی شامل؛ گروه هوش مصنوعی، کنترل و ناوبری، مکانیک، مدیریت باتری و طراحی برد الکترونیکی، فرانت اند و بک اند و شبکه، طراحی صنعتی و مدیریت راس تشکیل شده است. نقطه قوت اصلی این پروژه روش های به کار رفته در مدیریت راس و بکارگیری هوش مصنوعی در دو فاز از این پروژه است. تمام کدنویسی های گروه های مختلف در پلت فرم راس بهم پیوسته می شوند و نتیجه نهایی بر روی حرکت ربات نمایش داده می شود.
در دو بخش از این پروژه از هوش مصنوعی کمک گرفتیم. ابتدا در تشخیص مقصد بسته های پستی و پس از تشخیص مقصد بسته پستی سوار شده روی هر ربات، در طی کردن کمترین مسیر برای رسیدن ربات به خروجی مورد نظر از فناوری هوش مصنوعی استفاده شده است.