6 مرداد 1403 - 7:07

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

تولیدکنندگان منطقه آزاد ماکو گرفتار بخشنامه های خلق الساعه

فرماندار ماکو در جلسه حمایت قضایی از تولیدکنندگان منطقه آزاد ماکو، بخشنامه های خلق الساعه را جدی ترین چالش تولید توصیف کرد.

به گزارش پول نیوز، تولیدکنندگان منطقه آزاد ماکو گرفتار بخشنامه های خلق الساعه

مناطق آزاد کشور یکی از مهمترین ظرفیت ها برای تولید، اشتغالزایی و رونق اقتصادی است، به شرط آنکه مدیریت درستی در مورد آن صورت پذیرد. منطقه آزاد ماکو در بین مناطق آزاد از ظرفیت و جایگاه قابل قبولی برخوردار است و توانسته چالش ها را شناسایی و مدیریت کند.

ارتباط با هر بهانه

منطقه آزاد ماکو به هر بهانه ای در تلاش برای ایجاد فرصت های جدید، شناسایی مشکلات موجود و رفع آنهاست. با همین رویکرد شاهد برگزاری جلسات و نشست های تخصصی مدیریت منطقه آزاد ماکو با مسوولان رده بالای استانی و کشوری هستیم. بی شک فرماندار عالی ترین مقام اجرایی ماکو است. فرماندار ارتباط مستمری با مسوولان رده بالای استان و حتی کشور دارد و می تواند نسبت به رفع چالش ها نقش موثری ایفا کند، به شرط آنکه در جریان مشکلات قرار گیرد.

ضرورت ارتباط

برای آنکه مسوولان در جریان مشکلات و چالش ها قرار گیرند، لازم است ارتباط موثری و فراوانی با دست اندرکاران قرار گیرند، اما زمانی تحقق این مهم صورت می گیرد، که در قالب جلسات مستمر و البته نزدیک، ارتباط لازم بین مسوولان و مردم برقرار شود که خوشبختانه این مهم در منطقه آزاد ماکو با جدیت انجام شده است.

بررسی مشارکت مردم

رهبر انقلاب در تمامی سال های گذشته بر تولید تاکید و مسوولان را به حرکت در این مسیر موظف کرده اند. اما نامگذاری ۱۴۰۳ متفاوت تر از سال های گذشته بوده به نوعی که رهبر انقلاب بر مشارکت مردم تاکید و بر نقش مردم در تحقق تولید تاکید کردند. اما نکته ای که نقش مردم را بیشتر نشان می دهد، تاکید ایشان بر جهش تولید است. بنابر این رهبر انقلاب به اندازه ای به نقش مردم معتقد هستند که نه تنها تولید اتفاق می افتد بلکه جهش در تولید صورت می گیرد.

شناسایی بحران ها

منطقه آزاد ماکو بدلیل اهمیتی که در تولید و اشتغالزایی در عرصه های گوناگون صنعت، کشاورزی، خدمات و… دارد، جلسات مستمری بین تولیدکنندگان و مسوولان برگزار می کند. به نوعی که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان دیدار کرد و از اقدامات انجام یافته در راستای تسهیل تولید، افزایش صادرات و جذب سرمایه گذاری به عنوان برنامه های این سازمان برای حضور محصولات تولیدی منطقه در بازار های جهانی خبر داد.

بدنبال جهانی شدن

حسین گروسی با اعلام اینکه مناطق آزاد رویکرد جهانی شدن و تبادل با کشور های مختلف را دنبال می کنند گفت: در این خصوص زیرساخت های جدید باید ایجاد شود. وی با تاکید بر ضرورت حضور واحد های تولیدی در بازار های جهانی و بازار های کشور های همسایه گفت: اقدامات خوبی برای توسعه روابط دیپلماتیک و اقتصادی با کشور های همسایه انجام یافته وبا پیگیری هایی که انجام شده است تفاهم نامه هایی برای بازاریابی محصولات تولیدی منطقه منعقد خواهد شد.

شناسایی موانع

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از احصا موانع و مشکلات تولیدکنندگان وفعالان اقتصادی خبرداد و گفت: هوشمندسازی سامانه نوبت دهی کامیون های مرز بازرگان برای تسهیل در تردد و صادرات و واردات و استقرار گمرک در ورودی منطقه با اتمام عملیات حصار کشی محدوده منطقه به منظور بهره مندی اهالی و فعالان اقتصادی از مزیت های منطقه آزاد ماکو از جمله اقدامات انجام یافته می باشد.

بیشتر بخوانید:

حمایت از سرمایه گذار

نکته بسیار مهمی که می تواند در تولید نقش موثری داشته باشد، سرمایه گذاری است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با درک درست از این مهم، تشکیل اتاق تسهیل و حمایت سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو به عنوان الگو برای دیگر مناطق را از دیگر اقدامات تسهیلگرانه سازمان عنوان کرد و گفت: موضوع زنجیره تولید و امنیت غذایی در منطقه به جد پیگیری می شود تا جاییکه بزرگترین باغ گردوی کشور در زمینی به وسعت ۲۰۰۰ هکتار در منطقه آزاد ماکو احداث شده که نه تنها در امنیت غذایی موثر است بلکه از نظر اقتصادی نیز بازده بسیار خوبی دارد.

بحران قانون نویسی

اما منطقه آزاد ماکو بدنبال برقراری ارتباط تولیدکنندگان با مسوولان و تبادل نظر بین طرفین است به همین دلیل کمیته حمایت قضایی از تولیدکنندگان استان آذربایجان غربی را به منطقه آزاد ماکو دعوت کرد تا چالش ها مورد بررسی قرار گیرد که دو جلسه برگزار شد و فزماندار شهرستان ماکو در سومین جلسه کمیته حمایت قضایی از تولیدکنندگان استان آذربایجان غربی گفت: برخی بخشنامه های خلق الساعه خودشان جزو موانع تولید هستند و باید آیین نامه و بخشنامه های مختلف مربوط به امر تولید شفاف تر شود تا امکان تفسیر های مشکل ساز به کمترین حد برسد.

ناهماهنگی بین قوانین

رامین موحدی با تاکید بر اینکه ماهیت وجودی دستور العمل حمایت قضایی از سرمایه گذاران با اهداف منطقه آزاد همخوانی دارد گفت: بزرگترین ظرفیت ها و پتانسیل ها را در منطقه آزاد ماکو داریم. بزرگترین گمرک زمینی کشور در این منطقه واقع شده و طبق بررسی هایی که انجام دادم، ماکو و بازرگان از لحاظ سرمایه گذاری و حمایت از تولید باید بیشتر از این رشد کند.

بی رغبتی به سرمایه گذاری

بحران فرار سرمایه یکی از خطرناکترین چالش های کشور است. آمار های فرار سرمایه نه تنها از منطقه بلکه از کشور زنگ خطر را بصدا درآورده و نگرانی های بسیاری را سبب شده که فرماندار شهرستان ماکو نیز این معضل را پذیرفته و در جلسه حمایت از تولیدکنندگان گفت: در حال حاضر سرمایه گذاران بومی رغبت چندانی به سرمایه گذاری ندارند، لذا باید همراه با منطقه آزاد، موانع را آسیب شناسی و شناسایی کرد و نسبت به رفع آنان اقدامات عملی انجام دهیم. موحدی با تاکید بر اینکه مشکلات سرمایه گذاری را بصورت مصداقی و پرونده ای در این جلسه بررسی کرده گفت: با دستور رییس دادگستری و تشکیل تیم متحد، این مشکلات را حل می کنیم.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

6767097_804
5041537
همچنین بخوانید
آخرین اخبار