22 تیر 1403 - 13:51

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

اکران آنلاین فیلم ها در ایران و دنیا؛ پردیس های سینمایی در خانه ها

به گزارش پول نیوز، اکران آنلاین فیلم های سینمایی در دنیا از دوران کرونا شروع شد و استقبال خوبی نسبت به آن به وجود آمد. این پدیده با پایان اپیدمی جهانی کرونا، همچنان در اقصی نقاط دنیا از جمله ایران ادامه دارد و اکران آنلاین فیلم نت و یا سینما آنلاین فیلیمو و سایر VODها در این زمینه فعال هستند. آثار سینمایی مختلفی در این پلتفرم ها اکران می شود و آمارهای رسمی حکایت از استقبال بی سابقه مردم از اکران آنلاین فیلم های سینمایی دارد. این مقاله را در نی نی سایت هم میتوانید مطالعه کنید.

۲۴ فروردین ماه ۱۳۹۹ بود که کاربران ایرانی با پدیده اکران آنلاین فیلم های سینمایی مواجه شدند. پلتفرم فیلیمو در آن زمان اعلام کرد قصد دارد مانند بسیاری از پلتفرم های جهانی پخش فیلم، یک اثر سینمایی را به صورت کامل به اکران در بیاورد و سینما آنلاین فیلیمو را راه اندازی کند. فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی کیا اولین اثری بود که پیش از آنکه رنگ اکران در سالن های سینما را به خود ببیند وارد عرصه پخش آنلاین شد. باتوجه به گزارش پلتفرم های پخش فیلم، این اثر در زمان اکران آنلاین خود یک میلیارد تومان فروش داشت. بنا بر گزارش ها، ۸۴ هزار و چهارصد بلیت برای اکران آنلاین فیلم خروج به فروش رفت و شروعی راضی کننده برای پدیده اکران آنلاین فیلم ها در ایران شکل گرفت حالا با حضور پلتفرم هایی چون فیلم نت به مرحله جدیدی از رشد خود رسیده است.

در زمانه کرونا و در دنیا مفهومی به نام «day and date release» شکل گرفت (انتشار همزمان یک فیلم در پلتفرم های آنلاین و اکران سینمایی)  که توانست خیلی زود پای خودش را به مارکت توزیع سینمایی کشور هم باز کند. پس از خروج آثار متعددی به اکران آنلاین درآمدند و برخی از آن ها توانستند به فروش هنگفتی دست پیدا کنند. به عنوان مثال فیلم «دینامیت» توانست بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بلیت در اکران آنلاین خود بفروشد، ۵ میلیون مخاطب داشته باشد و بیش از ۱۱ میلیارد تومان فروش داشته باشد. 

اکران آنلاین فیلم ها در دنیا موافقین و مخالفین بسیاری دارد و نام کارگردانان بزرگ و منتقدین سرشناس سینمایی جهان نیز در بین این دو قطب دیده می شود. به عنوان مثال کارگردانی همچون کریستوفر نولان که توانست در اسکار امسال جوایز سینمایی را با فیلم اپنهایمر خود درو کند، از مخالفین سرسخت این نوع اکران فیلم ها است. او در سالیان گذشته و در زمانی که فیلم انگاشته Tenet را ساخته بود، نسبت به تصمیم استودیو سازنده این فیلم (برادران وارنر) مبنی بر اکران آنلاین این اثر موضع منفی گرفت و با آن ها درگیری لفظی پیدا کرد. برادران وارنر که با سرویس HBO MAX خود در دوران کرونا وارد سرویس های استریمینگ آثار سینمایی شده بودند، قصد داشتند تا بسیاری از تولیدات سینمایی خود را به جای اکران در سالن های سینمایی، مستقیماً در پلتفرم آنلاین خود به نمایش در بیاورند. نولان اما تصمیم وارنر برای پخش آنلاین ۱۷ فیلم سینمایی در سال ۲۰۲۱ میلادی در شبکه HBO Max را «بسیار بسیار بسیار بسیار کثیف» نامید و آن ها را محکوم به مدیریت اشتباه کرد. 

در مثالی دیگر باید به دنی ویلنوو اشاره کرد؛ کارگردانی که این روزها با قسمت دوم DUNE دل منتقدین و تماشاگران را ربوده است نیز از دیگر کارگردانانی بود که نسبت به این عملکرد برادران وارنر انتقاد داشت. او تأکید کرده بود که اثر سینمایی خود را برای پرده های عریض سینمایی در سالن ها ساخته و نگاهی به صحنه آرایی عظیم و باشکوه فیلم DUNE می تواند این ادعای او را تأیید کند. با این حال واقعیت اینجاست که این موضوع در ایران مزیت ها و مشکلات دیگری دارد که از جنس جهانی نیستند و مختص به مرزهای جغرافیایی کشور ما می شود.

با آمدن کرونا به کشور و تعطیلی سالن های سینمایی، دو تصمیم برای آینده حیات سینما در ایران گرفته شد: اکران آنلاین و سینما ماشین که در سال های پیش از انقلاب هم وجود داشت و سالیان سال بود که بساط آن جمع شده بود. سینما ماشین بخاطر کمبود جا نتوانست به یک سیاست اصلی تبدیل شود اما رشد مضاعف اینترنت در آن زمان و ظهور پلتفرم های قدرتمند VOD دست به دست هم داد تا مقوله اکران آنلاین جان بگیرد؛ غافل از اینکه فرهنگ دانلود غیرقانونی فیلم های سینمایی مدت ها است که به خاطر عواملی نظیر زندگی نکردن مردم ایران تحت قوانین کپی رایت جهانی در بین کاربران جا افتاده و فیلم های اکران آنلاین اولین قربانی این فرهنگ غلط شدند. آثار سینمایی که به اکران آنلاین می رسند معمولا در عرض چند دقیقه با کیفیت های مختلف سر از شبکه های اجتماعی در می آورند و با اکران آنلاین فیلم، ریسک پخش شدن غیرقانونی اثر بسیار بالا می رود.

از آنسو اما واقعیت اینست که تفریحی مانند سینما در بسیاری از کلان شهرها تبدیل به یک تفریح لوکس شده است. اگر یک خانواده ۴ نفره قصد رفتن به سینما را داشته باشند، با احتساب هزینه رفت و برگشت و خوراکی که در سینما میل می کنند چیزی نزدیک به نیم میلیون تومان باید هزینه کنند، حال اکران آنلاین فیلم ها با هزینه بسیار بسیار کمتری، می تواند تمامی اعضای خانواده را پای یک فیلم سینمایی بنشاند. همچنین نباید این نکته را فراموش کرد که بسیاری از شهرستان ها سالن های سینمایی مجهزی ندارند و آثار معدودی در آن ها به همین سالن ها راه پیدا می کند. در بسیاری از مواقع هم خانواده ها بنا به دلایل گوناگون از جمله مشغله کاری و دور بودن سالن های سینما و… نمی توانند به این مکان ها بروند. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از افراد علاقه دارند تا اثری را که در سینما دیدند دوباره تماشا کنند (Rewatch) و بار دیگر از ابعاد مختلف آن اثر لذت ببرند. تمامی این عوامل باعث می شود که اکران آنلاین حتی در دوران پساکرونا هم توجیه منطقی داشته باشد.

نکته دیگری که در مقوله اکران آنلاین فیلم ها در ایران وجود دارد، موضوع اکران شدن آثاری است که سالیان سال پشت درب های وزارت ارشاد جا ماندند و نتوانستند در زمان تولید، به اکران عمومی برسند. اکران آنلاین فیلم ها در ایران توانسته راهی موفق برای این دسته آثار داشته باشد و کاری کند که بسیاری از فیلم های توقیفی از گنجه های خود خارج شده و با یک بازبینی مجدد، به دست تماشاگران ایرانی برسند.  همچنین باید اذعان داشت که اکران آنلاین فیلم ها باعث شده که آثار کوتاه سینمایی نیز توانستند در این بازار موفق ظاهر شوند و بازار خوبی را پس از سال ها سکوت خبری و نمایشی به دست بیاورند. 

آخرین موضوع مهمی که باید درباره اکران آنلاین فیلم های سینمایی ایرانی گفت اینست که تقریبا ۱۰۰ درصد آثار تولید شده داخلی، برای پرده عریض سینماها ساخته نشده اند. درواقع فیلم های ایرانی به خاطر محدودیت های خاصی که در زمینه بودجه و تجهیزات سینمایی و استفاده از جلوه های ویژه دارند، آثاری هستند که دیدن آن ها در پرده نقره ای سینما و یا یک تلویزیون نسبتاً بزرگ در یک خانه، تفاوتی از منظر بصری ایجاد نمی کند. اگر کارگردان Dune و یا تنت نسبت به اکران آنلاین شدن آثارشان انتقاداتی داشتند، دلیل موجهی برای تماشای آثارشان در داخل سالن های سینمای باکیفیت داشتند. فیلم های سه بعدی با صدای دالبی و قاب های تصویر چشم نواز و جلوه های ویژه پرهزینه از جمله مواردی هستند که تفاوت فاحشی بین اکران آنلاین یک فیلم در خانه و یک فیلم در سالن سینمایی را به وجود می آورد. آثار ایرانی اما عمدتاً عاری از این موارد هستند و تماشای آن ها در تلویزیون خانگی، از لذت بصری و ارزش های فنی اثر نمی کاهد.

اکران آنلاین این مزیت را با خود به همراه داشت که سینما مجدد به سبد خانواده ها بازگردد. اکران آنلاین فیلم نت هم توانسته در سال جاری میزبان بسیاری از آثار سینمایی مطرح کشور باشد و آن ها را با بهترین کیفیت به دست مخاطبین فیلم نت برساند. در حال حاضر آثاری چون حدود ۸ صبح، در جستجوی فریده، شهرک، ضد، عروس فرشته، رویای کاغذی و تکه ای از تو در سینما آنلاین فیلم نت در دسترس مخاطبین قرار گرفته اند. آینده سینما آنلاین فیلم نت نیز در ایام عید پر از محتواهای درخشان و متنوع برای مخاطبین است. فیلم «والدین امانتی» در ژانر کمدی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان از ساعت 8 شب دوشنبه 28 اسفند، «قطع فوری» در ژانر درام از ساعت 8 شب چهارشنبه اول فروردین و «ویلای ساحلی» در ژانر کمدی از ساعت 8 شب جمعه سوم فروردین 1403 در بخش «سینما آنلاین» فیلم نت اکران خود را آغاز می کنند.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

63100689
4977386
همچنین بخوانید
آخرین اخبار