به گزارش پول نیوز، چند روز پيش كه يكي از همكاران پرسيد: مگان 1600 سي سي بهتر است يا پژو پارس ELX؟ اين سوال سوژه اي شد تا اين دو محصول نسبتا گران بازار خودرو كشور را با يكديگر مقايشه و قضاوت را به شما و همكارمان واگذار كنيم.
دنیای اقتصاد _ اولين شباهت اين دو، هموطن بودن آنها است، هرچند پارس را ايران خودرويي ها با تغيير شكل پژو 405 متولد كردند؛ اما به هر حال آرم پژو روي آن حك شده و بايد پارس را فرانسوي دانست. مگان هم البته در پارس خودرو به مونتاژ مي رسد و يك رنويي به حساب مي آيد.
اين محصول كه فعلا نوع دنده اي 1600 سي سي آن ميهمان قديمي ترين خودروساز ايران است به واسطه اين موتور 115 اسب بخار قدرت توليد مي كند؛ در حالي كه پارس ELX با حجم موتور 1800 سي سي خود توانايي توليد 110 اسب بخار قدرت را دارد مگان هرچند با ظاهر اسپرت مانند خود، پرسرعت تر از پارس به نظر مي رسد، اما بين حداكثر سرعت آن با هموطن اش تفاوت خاصي نيست، به نحوي كه پشت فرمان مگان مي توان پدال گاز را تا مرز 193 كيلومتر در ساعت فشرد و با پارس نيز مي شود تا 195 كيلومتر در ساعت گاز داد.
اين دو اگر در مسيري با شرايط يكسان كورس بگذارند، نماينده پژو در عرض 9 ثانيه به شتاب صد كيلومتر مي رسد و هموطن اش 6/2 ثانيه بعد به اين شتاب خواهد رسيد؛ اما به سراغ مصرف سوخت اين دو فرانسوي برويم، پارس در كل محصول پرمصرفي به حساب آمده و پرخورتر از مگان است؛ به نحوي كه در هر صد كيلومتر سيكل تركيبي 2/8 ليتر بنزين مي بلعد و مگان در همين سيكل 1/7 ليتر سوخت مي سوزاند.
اين در حالي است كه هر دو، استاندارد يورو 3 را پاس مي كنند. نگاهي به امكانات ايمني و رفاهي مگان و پارس از اوضاع بهتر سوژه رنويي ما حكايت دارد؛ به نحوي كه مگان علاوه بر ترمز ABS، از شش ايربگ بهره برده و به شيشه بالابر برقي، سيستم تهويه مطبوع و همچنين صفحه كامپيوتري مجهز است؛ اما در پارس خبري از ايربگ و صفحه كامپيوتري نيست.
در حال حاضر پارس ELX با قيمت 23ميليون و 500هزار تومان در بازار به فروش مي رسد و مگان 1600 سي سي دنده اي به رغم آنكه قيمتي برابر با 25ميليون تومان در كف كارخانه دارد، اما به لحاظ ركود اين روزهاي بازار خودرو كشور، مي توان آن را در محدوده قيمتي پارس ELX نيز در بازار خريداري كرد.