به گزارش پول نیوز،
ایران و آذربایجان اخیراً برای ایجاد یک مسیر ترانزیتی به نام «کریدور ارس» به توافق رسیدند. این کریدور قرار است از استان آذربایجان شرقی ایران عبور کند و روستای آقبند در گوشه جنوب غربی بخش زنگیلان را به شهرستان اردوباد در جنوب نخجوان متصل کند. کریدور ارس می تواند با دور زدن ارمنستان، جایگزینی برای کریدور زنگزور با پتانسیل کاهش نگرانی های ایران برای مرز مشترکش با ارمنستان باشد.
ظرفیت های خوبی که مناطق آزاد ایران برای توسعه تولید و صادرات و تجارت دارند، منطقه آزاد ارس با موقعیت خاص جغرافیایی و ژئوپولوتیکی در مسیر این کریدور قرار داشته و می تواند نقش خوبی در توسعه مراودات اقتصادی داشته باشد. اتفاقات زیادی در این منطقه رخ می دهد که طبیعتا در مناسبات ارس با کشور های همسایه موثر است؛ مناقشه تمام شده و فصل جدیدی از تحولات منطقه در حال شروع بوده منتظر قفقاز جدید با صلح و ثبات دائمی در منطقه هستیم.
احداث کریدور ریلی ارس و پل آغ بند قطعا برای اقتصاد این منطقه همراه با منافع مالی خواهد بود.
یادآور می شود، چهاردهم مهرماه امسال در نشست روسای کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان صورت جلسه اجرایی شروع عملیات پل آغبند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد. بر اساس این صورتجلسه پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایه گذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد. این پل به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، احداث می شود.
طرح پیشنهادی ایران با عنوان «کریدور ارس» یا «ایران راه»، ناظر به احداث مسیری از آغبند تا جلفا به عنوان مسیر شرق به غرب در ایران است که نقش مهمی در برنامه جامع ارتقای ترانزیت ۱۵ میلیون تنی دارد.
گفتنی است این طرح مورد تاکید سران دو کشور در دیدار های اخیر بوده و به اجرایی سازی توافقنامه ایجاد کریدور راه ارس تاکید کرده اند؛ با دستور رئیس جمهور آذربایجان بودجه ۸ میلیون دلاری برای اجرای پروژه پل آغبند کلاله اختصاص یافته و طرح اتصال ریلی نیز در آینده با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کشور آذربایجان انجام خواهد شد.
مجید کیانی با بیان اینکه سرکنسولگری ایران در نخجوان می تواند در گفتمان سازی استفاده از ظرفیت های ریلی موجود نقش موثری ایفا کند، تصریح کرد: باتوجه به روابط دیرینه ایران و جمهوری آذربایجان، انتظار می رود تجارت فی مابین توسعه یابد و در این راستا باید تولیدات ارس بیش از قبل به بازار نخجوان و جمهوری آذربایجان معرفی گردد.
کیانی همچنین در این سفر به عنوان میهمان ویژه در جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران حضور یافت و به ایراد سخنان پیرامون ظرفیت های صنعتی، کشاورزی، صادراتی و ترانزیتی ارس پرداخت.
وی گفت: حجم صادرات منطقه آزاد ارس به جمهوری آذربایجان از سال ۱۳۹۲ تا ۱۰ ماهه سالجاری، ۱۰۵ میلیون دلار بوده و جمهوری آذربایجان در این سال ها به عنوان دومین مقصد صادراتی ارس شناخته شده است.
تحول در روابط تجاری با بازگشایی مرز زمینی و احیاء خط ریلی جلفا ـ نخجوان
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، در سفر به نخجوان با فواد نجفلی نماینده ویژه رئیس جمهور آذربایجان در نخجوان دیدار و گفتگو کرد.
مجید کیانی در این دیدار ضمن تشریح ظرفیت های صنعتی، کشاورزی، ترانزیتی و گردشگری ارس، از نجفلی برای حضور در این منطقه دعوت کرد.
کیانی خواستار همراهی جمهوری آذربایجان در بازگشایی مسیر ریلی جلفا ـ نخجوان برای ترانزیت کالا شد و تصریح کرد: باید از ظرفیت ریلی موجود برای تبادلات تجاری و توسعه آن نهایت استفاده را برد و نخجوان می تواند به عنوان مکمل ارس نقش بندر خشک را ایفا کند.
وی در پایان خواستار بازگشایی مرز زمینی ایران و جمهوری نخجوان شد و تاکید کرد: باتوجه به ثبت جهانی ژئوپارک ارس و ایجاد ظرفیت های گردشگری جدید انتظار می رود بازگشایی مرز ها زمینه ساز توسعه روابط ارس و نخجوان در حوزه های مختلف باشد.