به گزارش پول نیوز،
به طور معمول، هنگامی که در یک خط لوله زیرزمینی نشتی گاز به وجود می آید، بخش آسیب دیده لوله باید پس از حفاری جایگزین شود. با این حال، به زودی، یک ربات ماژولار مخصوص بازرسی و تعمیر لوله ممکن است ما را از تعویض لوله بی نیاز کند.
این دستگاه در حال حاضر توسط دانشمندان دانشگاه «کارنگی ملون» به رهبری پروفسور هاوی چوست (Howie Choset) و دانشمند محقق لو لی (Lu Li) در حال توسعه است. این ربات به گونه ای طراحی شده که از طریق خطوط لوله راه خود را طی کند و از یک کابل برای ارسال ویدیو در لحظه به خدمه مستقر در روی زمین و دریافت دستورات از آن ها استفاده می کند.
به نقل از نیواطلس، در قلب ربات ماژول تحرک آن قرار دارد که به چند چرخ دو اینچی در پایین و یکی در بالا مجهز شده است. این سه چرخ به دیواره داخلی خط لوله فشار می آورند و کشش لازم برای جابه جایی هر چیز را فراهم می کنند.
این ربات با وزن بالقوه تا ۶۰ پوند (۲۷ کیلوگرم)، شامل یک ماژول باتری و یک ماژول نقشه برداری که از یک حسگر نوری HD استفاده می کند، می شود و همچنین به یک لیزر برای اندازه گیری و تصویربرداری سه بعدی از سطح داخلی خط لوله و یک ماژول تعمیر مجهز است.
در نسخه کنونی، ماژول دوم از یک نازل چرخان تشکیل شده که به طور پیوسته از رزین هواگیر با قدرت سخت شدن سریع بر دیواره لوله در صورت نیاز استفاده می کند تا هرگونه ترک یا ایراد دیگر را ببندد. خدمه چنین وجود مشکلاتی را از طریق خروجی ماژول نقشه برداری، با کمی کمک از یک سیستم تجزیه و تحلیل تصویر هوش مصنوعی تشخیص می دهند.
سایر ماژول های تعمیر به طور بالقوه می توانند برای انجام کار هایی مانند جوشکاری درز های نشتی بین بخش های مختلف لوله استفاده شوند.
این ربات در حال حاضر می تواند حدود ۹ مایل (۱۴.۵ کیلومتر) از یک لوله با قطر ۱۲ اینچ (۳۰۵ میلی متر) را در مدت هشت ساعت بازرسی کند یا تقریبا ۱.۸ مایل (سه کیلومتر) را در همان مدت زمان با رزین بپوشاند. بُرد اتصال آن به سطح زمین ۲۰۰ فوت (۶۱ متر) است، اگرچه دانشمندان امیدوارند که در نهایت این رقم را به دو کیلومتر (۱.۲ مایل) برسانند. آن ها همچنین در حال کار بر روی یک نسخه کوچکتر از ربات، برای لوله های ۶ اینچی (۱۵۲ میلی متر) هستند.
وزارت انرژی ایالات متحده که بودجه این پروژه را تامین می کند، تخمین می زند که استفاده از این ربات برای تعمیر خطوط لوله از داخل ممکن است در نهایت ۱۰ تا ۲۰ برابر ارزان تر از حفاری و جایگزینی آن ها باشد.
منبع: ایسنا