به گزارش پول نیوز،
توکلی لاهیجانی مدیرکل خودرویی وزارت صمت در برنامه فرامتن گفت: ۳۸ میلیون خودرو فرسوده داریم که از این تعداد ۱۲ میلیون موتور سیکلت است و طبق بررسی های صورت گرفته میزان آلایندگی یک موتور سیکلت کاربراتوری ۸ برابر سایر وسایل نقلیه است.
او گفت: حدود ۳۷ درصد از خودرو های کشور فرسوده وجود دارد و میزان آلاینده های کشور در بخش موتور سیکلت بسیار بیشتر است به طوری که تا سال ۹۶ تنها موتورسیکلت های کاربراتوری تولید می شد و این موضوع برای ما یک تهدید است و باید از این تهدید به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.
توکلی بیان کرد: یک میلیون ۳۴۰ هزار خودرو تولید شده و امسال میزان تولید ما افزایش خواهد یافت
وی گفت: پیش از این اسقاط خودرو تنها و خاص برای وارد کنندگان خودرو بود و از زمانی که جلوی واردات گرفته شد میزان اسقاط خودرو هم کاهش یافت و با آزاد شدن واردات خودرو باید برنامه ریزی کنیم که گواهی صدور اسقاط افزایش نیابد چراکه در سال ۱۴۰۱ گواهی اسقاط از ۵ میلیون تبدیل شد به شود ۲۰ میلیون فشار به تولید کننده و وارد کننده وارد شد.
وی بیان کرد: برای تبدیل شدن تهدید به فرصت لایحه ساماندهی خودرو های فرسوده اعلام کرده ایم زمانی که گواهی اسقاط صادر می شود ۱.۵ درصد باید به صندوق اسقاط خودرو واریز شود.
محصول دوباره به چرخه تولید می رسد
توکلی افزود: بسته تشویقی و تنبیهی برای خودرو های اقساطی گذاشته ایم و در این زمینه هم آیین نامه ای را طراحی کرده ایم که این آیین نامه دارای سه ویژگی است به طوری که قانونی طراحی کرده ایم که اجازه افزایش قیمت دیگر به خودرو های اسقاطی ندهیم و همین موضوع خود باعث می شود که دیگر صاحب خودرو فرسوده انگیزه ای برای نگه داری از خودرو نداشته باشد.
او بیان کرد: در بسیاری از کشور های خارجی در حوزه نوسازی خودرو زمانی که خودرویی فرسوده می شود اجازه افزایش قیمت ندارد، اما در ایران برخی اوقات این موضوع برعکس است
او اظهار کرد: عمر خودرو های فرسوده در بخش سواری ۲۰ سال است و باید برنامه ای را در نظر گرفت که عوامل تشویقی به سمت نوسازی بروند.