به گزارش پول نیوز،
کریم جشنی، داور نمایش های خیابانی جشنواره منطقه ای تئاتر کشور، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه های آموزشی، راه حلی برای این معضلات پیدا کرد.
بیست وهشتمین جشنواره منطقه ای تئاتر کشور، دی ۱۴۰۲، به میزبانی چهار استان فارس (پارس)، خراسان رضوی (خاوران)، سمنان (راه ابریشم) و آذربایجان شرقی (سهند) پذیرای هنرمندان تئاتر سراسر کشور است.
کریم جشنی، هنرمند تئاتر استان خراسان رضوی و داور نمایش های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه ای خاوران در گفت وگویی درباره این رویداد هنری سخن گفت.
این هنرمند با اشاره به اهمیت احیای دوباره و برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای پس از سال ها توقف برای دومین بار گفت: «جشنواره منطقه ای تئاتر کشور محلی برای تعامل گروه ها، رفاقت ها و استفاده از تجارب قومیت های مختلفی است که به واسطه حضور از سراسر کشور در این رویداد با یکدیگر به رقابت می پردازند.»
او ادامه داد: «این تفاوت زبان، قومیت، آیین و تفکرات باعث بحث، نظر و نقد و گفتگو بین هنرمندان استان های مختلف می شود. در همین جشنواره تئاتر منطقه ای خاوران در رفت و آمد هایی که در محل اجرا داشتم، شاهد گفتگو، تبادل نظر و گاهی تبادل متون نمایشی برای تولیدات آتی هنرمندان استان های مختلف با یکدیگر بودم. این یکی از مزیت های مهم جشنواره منطقه ای تئاتر به شمار می آید و از این منظر جشنواره آورده های بسیار زیادی دارد.»
جشنواره تئاتر استانی
او با بیان اینکه هر رویداد نمایشی به هر بهانه ای به تعداد تماشاگران تئاتر اضافه می کند، توضیح داد: «در جشنواره ها، ما به صورت ویژه شاهد حضور هنرمندان از شهرستان ها و استان های دیگر هستیم، اما در کنار این اتفاق به واسطه اطلاع رسانی شهری و عمومی بین مردم حساسیتی ایجاد می شود که از دید مخاطب شناسی تاثیر مستقیمی در افزایش تعداد تماشاگر و علاقه مندان برای دیدن نمایش ایجاد می کند.»
این هنرمند افزود: «گویش، آداب و رسوم و تنوع فرهنگی هر استانی برای شهروندان استان های دیگر جذابیت های محتوایی و بصری زیادی دارد و باعث بالا رفتن ظرفیت مخاطبان تئاتر در مناطق مختلف می شود.»
این داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه ای خاوران گفت: «متاسفانه ما در حال حاضر نمایش هایی را در خیابان می بینیم، نه نمایش خیابانی. بالای ۸۰ درصد آثار از مولفه های خیابانی برخوردار نبوده و ما به آن ها نمایش در خیابان می گوییم. یعنی این آثار می توانند در پلاتو، مکان بسته و سایر محل های نمایشی هم اجرا شوند.»
او ادامه داد: «ما برای احیا و تعریف درست مولفه های نمایش خیابانی نیازمند زیرساخت هایی هستیم که امیدوارم در کانون نوپای نمایش خیابانی کشور این مهم همچنان که مورد توجه قرار گرفته است، به جدیت پیش برود تا در رویداد های آتی شاهد نمایش های خیابانی باشیم.»
جشنی افزود: «متاسفانه برخی طنز های رواج یافته در فضای مجازی، تاثیر مستقیمی در محتوای آثار خیابانی داشته است. ما به دفعات، شاهد طنز های بی محتوا و هجوگویی هایی هستیم که گروه ها برای جذابیت نمایش و خنداندن مردم به هر قیمتی به سمت آن ها می روند. این موضوع باعث دور شدن هنرمندان و حتی مخاطبان از جریان و محتوای اصلی کار می شود و آسیب بزرگی است که نیاز به بازنگری اساسی دارد.»
او گفت: «هنرمندان فعال عرصه نمایش خیابانی درباره متن، طرح و ایده و محتوای تولیدشده برای انتقال به مخاطب باید بیشتر حساسیت به خرج دهند. خوشبختانه ما در زمینه بازیگری و کارگردانی هنرمندان قابلی را داریم، اما متاسفانه در حوزه محتوا دوستان از مسیر اصلی خارج شده اند. البته این ریل گذاری فرهنگی قابل اصلاح است و امیدوارم که به زودی شاهد اصلاح آن باشیم.»
این هنرمند با اشاره به محتوای نمایش های خیابانی توضیح داد: «استان های شرکت کننده هر کدام به نوعی سعی کرده اند، معیار هایی ملی، ارزشی و خانوادگی را در آثار خود به نمایش بگذارند، اما این معیار ها را به عنوان موضوعات محوری مورد توجه قرار نداده و خیلی گذرا و سطحی از آن ها عبور کرده اند.»
کریم جشنی در پایان سخنانش گفت: «متاسفانه بسیاری از هنرمندان نمایش های خیابانی اصل و مولفه های این گونه نمایشی را فراموش کرده اند. درواقع اصول این نمایش در خیلی از آثار به حاشیه رفته است که این موضوع می تواند لطمه زیادی به بدنه تئاتر خیابانی بزند. حضور بخش خیابانی در جشنواره تئاتر منطقه ای باعث دیده شدن نواقص و مشکلات زیادی در این عرصه شد که امیدوارم در سال های آینده با برنامه ریزی و برگزاری ورکشاپ های تخصصی به صورت حضوری و مجازی بتوانیم آسیب هایی را که در این جشنواره ها لمس می شود، کمرنگ کرده و راه حلی برای این معضلات بیابیم.»