به گزارش پول نیوز،
میثم محمدی نژاد با اعلام این خبر اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون با ورود و خروج ۱۸۰ کشتی در مجتمع بندری کاسپین تخلیه و بارگیری شده که با توجه به تخلیه و بارگیری ۱۴۱ شناور تجاری در مدت مشابه سال گذشته آمار ها بیانگر رشد ۲۸ درصدی تعداد شناور تخلیه و بارگیری در بندر کاسپین است.
محمدی نژاد با اشاره به تخلیه ۱۴۱ فروند کشتی حامل کالای وارداتی و ترانزیتی در مجتمع بندری کاسپین کالا هایی نظیر غلات و نهاده های دامی، روغن خام خوراکی مورد نیاز واحد های تولیدی کشور، چوب و کالا های کانتینری و ۳۹ کشتی نیز کالا هایی همچون مصالح ساختمانی و خشکبار، قیر، رب گوجه فرنگی، محصولات نساجی و مواد شیمیایی را به کشور های حاشیه خزر و چین صادر کرده اند.
وی با اشاره به تامین ۲۵۱ هزار تن روغن خام خوراکی از ابتدای امسال تاکنون از طریق کشور های حوزه اوراسیا ادامه داد با توجه به افزایش زیرساخت های لجستیکی در مجتمع بندری کاسپین بخش قابل توجهی از روغن خام خوراکی کشور پس از تخلیه در مخازن این مجتمع بندری به واحد های تولیدی فرآوری و بسته بندی روغن حمل و بارگیری می گردد که این تناژ در سال گذشته ۲۳۱ هزار تن بوده و شاهد رشد ۹ درصدی در تامین روغن خام خوراکی کشور در سال جاری بوده ایم.
سرپرست معاونت امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از اهداف این معاونت تنوع محصول و ورود به بازار های جدید است ادامه داد در ماه های اخیر برای نخستین بار در بندر کاسپین ترانزیت سوخت، صادرات محصولات باغی و استفاده از کانتینر های یخچال دار بوده و با توجه به افزایش و توسعه زیرساخت های لجستیکی و بندری شاهد ثبت رکورد های جدیدی در سال جاری بوده ایم که برخی از آن ها شامل ثبت رکورد بیشترین تناژ تخلیه و بارگیری ماهانه شناور در مهر ماه ۱۴۰۲ با تناژ ۹۰ هزار تن، مجموع تخلیه و بارگیری شناور و بارگیری از محوطه به تناژ ۱۶۵ هزارتن در مهر ماه و ثبت رکورد بیشترین تعداد کشتی تخلیه و بارگیری ماهانه در تیرماه ۱۴۰۲ به تعداد ۲۹ فروند کشتی بوده است.
محمدی نژاد افزود: با توجه به اتصال قریب الوقوع ریل به مجتمع بندری کاسپین به زودی امکان فعال تر شدن کریدور های تجاری از مسیر منطقه آزاد انزلی خواهیم بود و بنادر منطقه آزاد انزلی می توانند بعنوان حلقه اتصال و شریان اصلی مبادلات تجاری در منطقه تبدیل شوند.
وی با اشاره به امضای موافقتنامه پیوستن جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصای اوراسیا گفت با توجه به اینکه دو کشور روسیه و قزاقستان بعنوان اصلی ترین کشور های حوزه اوراسیا است که با ظرفیت بنادر شمالی کشور امکان حمل و ترانزیت به این دو کشور به صورت مستقیم و بدون نیاز به عبور از کشور واسط مسیر است. در این بین با استفاده از مزیت های قانونی و جغرافیایی مناطق آزاد؛ بنادر منطقه آزاد انزلی از پتانسیل ویژه ای برای این توسعه تجارت برخوردار هستند.
سرپرست معاونت امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی خاطر نشان کرد: برنامه های در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص توسعه دیپلماسی لجستیکی در حوزه کاسپین، فعالسازی کریدو های بین المللی عبوری از کشور و توسعه اقتصاد دریا محور در بخش بندری و تحقیقات بازار، فعالیت های بازاریابی برای جذب کالا های جدید ارائه مشوق های تجاری اعمال مزیت ها و معافیت های قانونی مناطق آزاد تسریع و تسهیل خدمات بندری و ترانزیتی به فعالان اقتصادی، اجرای تعرفه های ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به همراه جذب سرمایه گذار و تکمیل و توسعه زیرساخت های لجستیکی مورد نیاز خدمات رسانی در حوزه های مختلف بندری را در دستور کار دارد.