به گزارش پول نیوز،
مسعود درستی گفت: خط پنج از منظر پوشش هر ۲ سکو توسط آسانسور با میزان ۹۲درصد، خط یک با ۶۲ درصد و خط ۲ با ۵۹ درصد، مناسب ترین خطوط برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت هستند.
وی تصریح کرد: در سال های اخیر توجه ویژه ای به مناسب سازی مترو برای معلولان شده و در این راستا، افتتاح ایستگاه های جدید منوط به داشتن آسانسور شد تا افرادی که با ویلچر وارد مترو می شوند با پله های ثابت یا برقی مواجه نشوند و بتوانند با آسانسور به سکوی ایستگاه برسند.
درستی با اشاره به اینکه در ایستگاه های قدیمی مترو فضای کافی برای آسانسور در نظر گرفته نشده و در برخی از ایستگاه ها نیز آسانسور ها به دلیل مشکل دریافت مجوز استاندارد، فعال نیستند، گفت: از مجموع ۱۵۵ ایستگاه در حال بهره برداری، ۲۹ درصد، دارای آسانسور فعال و تحویل شده برای بهره برداری هستند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: همه ۱۳ ایستگاه خط پنج، دارای سطح شیب دار در ورودی ایستگاه هستند. همچنین همه ایستگاه های واقع شده در این خط، در هر ۲ سکو دارای آسانسور بوده و تنها آسانسور ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی تحویل نشده است؛ بنابراین می توان گفت این خط برای استفاده افراد دارای معلولیت به ویژه معلولان حرکتی، مناسب است.
درستی افزود: از مجموع ۳۲ ایستگاه واقع شده در خط یک متروی تهران نیز تعداد ۲۰ ایستگاه دارای آسانسور است که دسترسی آسانسور ۶ ایستگاه آن به یک سکو فراهم شده و ایستگاه پالایشگاه نیز فقط در تراز سالن فروش دارای آسانسور است و ۱۹ ایستگاه شامل ایستگاه های کهریزک، شهید مفتح، حرم مطهرامام خمینی (ره)، شهید بهشتی، شاهد -باقرشهر، قیطریه، پالایشگاه، تجریش، شهرری، سعدی، علی آباد، شهدای هفتم تیر، جوانمرد قصاب، دکتر شریعتی، شهید بخارائی، قلهک، پایانه جنوب، امام خمینی (ره) و شوش در این خط دارای رمپ و یا ورودی همسطح هستند.
مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه اضافه کرد: در اجرای طرح مناسب سازی ایستگاه ها، روشندلان نیز مورد توجه قرار گرفته اند و در مجموع در خط یک و دو ۶۸درصد، خط سه برابر با ۴۴ درصد، خط چهار ۶۵ درصد، خط پنج ۳۳ درصد، خط شش۶۰ درصد و خط هفت برابر با ۶۲ درصد دارای مسیر ویژه نابینایان هستند.
وی افزود: تمامی ایستگاه های جدید مترو باید هنگام بهره برداری به منظور رعایت حال معلولان و افراد کم توان مجهز به پله برقی و آسانسور باشد و در صورت تکمیل نشدن آسانسور، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) متعهد شده که ظرف مدت سه ماه پس از بهره برداری نسبت به راه اندازی آسانسور در این ایستگاه ها اقدام کند.