به گزارش پول نیوز،
اکبر نیازی در این نشست گفت: کالاهای صادراتی بارگیری شده از بندرکاسپین ۳۸ هزار و ۳۰۵ تن بوده و در این مدت ۲۵۶ هزار و ۹۴۶ تن کالا هم به این بندر وارد شده است.
وی با بیان اینکه امسال تاکنون ۲۱۶ هزار و ۸۱۳ تن انواع کالاهای اساسی به بندر کاسپین وارد شده است، اضافه کرد: از این میزان ۱۵۷ هزار و ۱۹۵ تن روغن خام و ۵۹ هزار و ۶۱۸ تن حجم غلات و دانه های روغنی بوده است که در این بخش رشد ۶۰ درصدی داشته ایم.
نیازی با اشاره به رشد ۷۱ درصدی ورود کشتی ها به بندر کاسپین گفت: ۱۰۱ فروند کشتی وارد این بندر شده اند که از این تعداد ۷۷ کشتی محموله های وارداتی و ۲۴ کشتی محموله های صادراتی را به کشورهای هدف جابجا کرده اند.
وی اضافه کرد: تعداد کامیون های تخلیه و بارگیری شده در بندرکاسپین ۱۳ هزار و ۶۱۸ دستگاه است که نسبت به ۶ هزار و ۸۱۱ دستگاه سال ۱۴۰۰ تغییرات صورت گرفته در این بخش ۹۹ درصد رشد داشته است.
مجتمع بندری کاسپین بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر است که با رویکرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و راه اندازی کریدور شمال – جنوب در منطقه آزاد انزلی احداث شده است.
این مجتمع بندری، مشخصات بنادر نسل سوم را دارد که با پنج پست اسکله مشتمل بر پایانه های تجاری، کانتینری، چندمنظوره، محوطه عمومی، اسکله رو _ رو، پایانه غلات، سوخت و صنایع دریایی است که ظرفیت تخلیه و بارگیری در فاز نهایی به ۱۵ میلیون تن کالا را در سه نوبت کاری دارد.
اسکله های رورو برای پهلوگیری کشتی هایی به همین نام طراحی می شوند و دارای رمپ هایی برای عبور وسایل نقلیه هستند که می توانند زمان و هزینه بسیاری از مبادلات تجاری را در بنادر کاهش دهند.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور با ۲ بندر مهم و با سابقه انزلی با قدمت ۳۰۰ ساله و بندرنوین کاسپین است که در مجموع با ۲۲ پست اسکله فعال هستند.