به گزارش پول نیوز، مدير عامل شركت فرودگاه هاي كشور ميزان آلودگي دي اكسيد كربن توليد شده توسط سوخت هواپيماها در فاصله سال هاي 2004 تا 2005 را 700 ميليون تن اعلام كرد و گفت:بر اين اساس به تمامي كارخانه هاي سازنده هواپيما اعلام شده تا راندمان موتورها را بالا ببرند.
به گزارش فارس، سيد احمد مومني رخ در چهارمين همايش سامانه هاي نظارتي و كنترل ترافيك هوايي اظهار داشت: در سرفصل برنامه هاي ايكائو براي استفاده از تكنولوژي هاي CNS و ATM، پنج محور اصلي مطرح بوده كه شامل ارتقاء ايمني، امنيت، حفظ محيط زيست، استفاده از فن آوريهاي ماهواره روز با رعايت صرفه و صلاح است.
وي افزود: امروز ناوگانهاي هوايي دنيا از درجه ايمني بالايي برخوردارند به گونه اي كه بر اساس آمار ياتا در سال 2006بيش از 2/2 ميليارد مسافر در عمليات پروازي ايرلانيهاي دنيا حضور داشته كه اين كار با 25 ميليون پرواز صورت گرفته است.
به گفته وي، طي جلسات مختلف برگزار شده با ايكائو و ياتا و ديگر سازمانهاي دخيل، بر حفظ محيط زيست تاكيدات فراواني شده و بر اين اساس يك نقشه راه «Road Map » تدوين و پياده سازي شده كه تمامي سازمانهاي هواپيمايي كشوري، كارخانه هاي سازنده هواپيما، ناوگانها و ايرلانيها موظف به رعايت مفاد آن مي باشند.
مومني رخ در ادامه ميزان آلودگي دي اكسيد كربن توليد شده توسط سوخت هواپيماها در فاصله زماني 2004 تا 2005 را 700 ميليون تن اعلام كرد و گفت:بر اين اساس به تمامي كارخانه هاي سازنده هواپيما اعلام شده تا راندمان موتورها را بالا ببرند.
وي يادآور شد: تا دو دهه گذشته متوسط مصرف سوخت هواپيماها حدود 8 ليتر در هر صد كيلومتر براي هر مسافر بود كه با وارد شدن هواپيماي ايرباس 380 و تكنولوژي پيشرفت مصرف سوخت آن به 3 ليتر در صد كيلومتر به ازاي هر مسافر كاهش يافته است.
مدير عامل شركت فرودگاه هاي كشور افزود:در حال حاضر اتخاذ تدابير لازم براي استفاده از كريدورهاي مستقيم و يك طرفه پروازي و استفاده از تكنولوژيهاي جديد براي ارائه خدمات هوانوردي به ناوگانهاي مجهز برعهده شركتهاي ارائه خدمات فرودگاهي و هوانوردي از جمله سازمانهاي هواپيمايي كشوري قرار گرفته است.
وي گفت: ياتا در 10 سال گذشته 350 راه هواپيي در اروپا و آمريكا را مستقيم و يك طرفه كرده كه سبب افزايش ايمني و امنيت پروازها شده است.