ستارهها چقدر دستمزد ميگيرند؟!

اقتصاد سینمایی

به گزارش پول نیوز ، در همه جاي دنيا رقم فروش فيلم ها در سينماها به عوامل مختلفي مرتبط است.

اين عوامل را البته مي توان فهرست وار برشمرد، نوع فيلم ها، كارگردان فيلم، وضعيت فرهنگي جامعه و…، اما يكي از عوامل كاملا مرتبط با فروش بالاي يك فيلم حضور ستاره هاي سينما در فيلم ها است كه ميزان فروش فيلم ها را تضمين مي كنند و نبود آنها ممكن است در شكست تجاري فيلم كاملا موثر باشد. در ايران البته اين موضوع پيشينه اي قابل بحث دارد.

سينماي پيش از انقلاب؛ ستاره، جا افتاده

يكي از مشخصات ستاره بودن داشتن صورتي خوب است كه اين مساله در سينماي فارسي قبل از انقلاب جاي خود را باز كرده بود. تماشاگر فيلم هاي فارسي دهه چهل با فردين و ناصر ملك مطيعي، ايرج قادري و فرزان دلجو اخت شده بود و پذيرفته بود در فيلمي كه فردين بازي مي كند، سخن از مردي و مردانگي و پهلواني ايراني باشد و تماشاگر هم كليشه وار بعد از پايان فيلم كف بزند و از اين تيپ شخصيتي حظ خود را ببرد. اواخر دهه چهل اما شكل ستاره در سينماي ايران تغيير كرد. چهره بهروز وثوقي شد شمايل جوان عاصي آن دوران، فيلم هاي قيصر، رضا موتوري و بلوچ و گوزن هاي شمايل ستاره دگرگو شده آن سال ها را عيان كرد. دهه پنجاه با سعيد كنگراني جوان خوش چهره فيلم دايره مينا (داريوش مهرجويي) پايان عصر ستاره سالاري پيش از انقلاب بود. خب البته رقم دستمزد بازيگران آن سال ها چندان جنجالي در محافل ايجاد نكرد؛ هر چند تهيه كنندگان آن فيلم ها از قبل ستاره هايي كه در فيلم ها بودند، پول هاي كلاني به جيب زدند؛ اما هيچ گاه رقم دستمزد بازيگران محل بحث و اختلاف نشد. در اين شرايط بود كه حتي فردين با بازي در غزل (مسعود كيميايي) با تخريب چهره ستاره اي خود روي ديگر خود را عيان كرد. غزل شد يكي از ماندگارترين فيلم هايي كه فردين بازي كرد. با ورشكستگي سينماي ايران در سال 57 گمان مي رفت كه عصر ستاره سالاري در سينماي ايران هم پايان يافته است.

سينماي پس از انقلاب؛ از ضد ستاره سالاري تا ستاره اسيري!

دهه شصت البته عصر ضد ستاره سالاري در ايران بود. هر چهره خوبي در سينماي ايران بود بايكوت مي شد و تا سال 69 شايد هيچ چهره جذابي در سينماي ايران وجود نداشت. چهره هاي سينماي ايران در آن سال ها در بهترين حالت ممكن مجيد مظفري و بيژن امكانيان بودند كه البته در آن فضا توانستند فعاليت كنند. سعيد راد و ايرج قادري پس از چند فيلم محدود ممنوع الكار شدند و از ايران رفتند و پس از سال ها مراجعت كردند. شايد نخستين جرقه ستاره سازي در سينماي پس از انقلاب را فيلم عروس زد كه با دو چهره خوب و البته بازي هاي خوب، پرفروش ترين فيلم سال 70سينماي ايران شد. نيكي كريمي و ابوالفضل پورعرب دو چهره جوان آن فيلم به سينماي ايران نشان دادند كه مي توان با تكيه بر چهره يك ستاره، فروش فيلم را تضمين كرد. اين چند خط شرح تلگرافي يك روند بود كه در حال حاضر مي شود تبعاتش را در سينماي امروز ايران مشاهده كرد. ستاره ها در سينماي حال حاضر ايران رقم هاي گزافي مي گيرند و البته فروش فيلم ها به حضور آنها بستگي مستقيم دارد.

نگاهي به رقم فروش فيلم هاي سه بازيگر ستاره سينماي ايران مويد بسياري از گفته ها است. در اين آمار مي بينم مجموع فيلم هاي امين حيايي در پنج سال گذشته كه شش ميليارد و 753ميليون تومان فروش داشته است. در اين 23 فيلم در حدود هجده فيلم او نقش اول را بر عهده داشته است.
پرفروش ترين فيلم امين حيايي اخراجي ها (يك ميليارد و 350ميليون تومان) بوده و كم فروش ترين فيلم او مونس (15ميليون تومان). در اين فهرست البته كما (620ميليون تومان)، آكواريوم (400ميليون تومان)، مهمان مامان (470ميليون تومان) و شارلاتان (410ميليون تومان) حضور دارد. نفر بعدي اين فهرست محمد رضا گلزار است كه با مجموع 14فيلم در پنج سال اخير، 4ميليارد و 910ميليون تومان پول به جيب سينماي ايران ريخته است.

اين در حالي است كه بدانيد گلزار از سال 81 بازيگري را شروع كرده است و پرفروش ترين فيلم هايش توفيق اجباري (يك ميليارد و 50ميليون تومان) و آتش بس (يك ميليارد تومان) و كم فروش ترين فيلم هايش بالاي شهر، پايين شهر (60ميليون تومان) و زمانه (60ميليون تومان) است. غير از اين دو فيلم، كف فروش فيلم هاي ديگر گلزار 180ميليون تومان بوده است.
نفر سوم اين فهرست بهرام رادان است كه او هم با 14 فيلم در پنج سال اخير، دو ميليارد و 170ميليون تومان فروش داشته است. پرفروش ترين فيلم هايش خون بازي (245ميليون تومان) و حكم (235ميليون تومان) و كم فروش ترين فيلم هايش گاو خوني (22ميليون تومان) و چهارانگشتي (60ميليون تومان) بوده است.

اين اعداد و ارقام نشان مي دهد نقش ستاره ها در فروش يك فيلم چقدر مي تواند تاثيرگذار باشد.اين در حالي است كه تنها در اينجا ستاره هاي مرد ذكر شده است. زنان مي توانند اين فهرست را پربارتر كنند. اين فروش ها البته رقم دستمزدهاي بازيگران را افزايش داده است. رقم هاي نجومي به نسبت كليت رقم هاي هزينه شده در يك فيلم كه نصيب اين بازيگران مي شود.

منبع: دنیای اقتصاد

برچسب‌ها:

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

 ایران
زعفران
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار