به گزارش پول نیوز، اما اين افزايش قيمت تنها مربوط به بازار داخلي نمي شود به طوري كه براساس آمار اعلام شده از سوي شركت هاي بزرگ خودروساز در سال 2008 ميلادي خودروهاي تجاري رشد قيمتي 7 الي 8درصدي را تجربه كرده اند كه اين رشد در سال 2009 به 10 الي 12درصد خواهد رسيد.
در همين حال علي ملك مديرعامل شركت سايپاديزل روز گذشته در حاشيه مراسم رونمايي كاميون (I-Shift)اFH480 در گفت و گو با خبرنگار دنیای اقتصاد درخصوص دلايل افزايش 10 الي 15درصدي قيمت خودروهاي تجاري در كشور گفت: اوايل سال 2008 ميلادي قيمت مواد اوليه افزايش چشمگيري يافت كه اين افزايش هم اكنون وارد خطوط توليد شده و خود را نشان داده است كه سعي خواهد شد با كاهش سود شركت، اين افزايش قيمت كنترل تا بازار متعادل شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چه محصولاتي بيشترين افزايش قيمت را داشته اند نيز گفت: تمام محصولات قابليت گران شدن را دارند زيرا مواد اوليه خودروهايي كه در حال حاضر وارد بازار مي شوند گران خريداري شده اند كه اين گراني افزايش قيمت محصولات را در پي داشته است.
از سوي ديگر و براساس پيش بيني كارشناسان صنعت خودرو، بحران جهاني سال آينده به خودروهاي تجاري خواهد رسيد و بازار اين خودروها نيز همانند خودروهاي سواري دستخوش تغيير خواهد شد و با توجه به آنكه اكثر خودروهاي تجاري موجود در كشور وارداتي هستند اين بحران بالاخره به كشور ما نيز خواهد رسيد.
ملك در پاسخ به اين پرسش كه برنامه شركت سايپاديزل براي مقابله با اين بحران چيست، افزود: در حال حاضر تحريم به كمك خودروسازان آمده تا بتوانند از بحران جهاني در امان باشند.