به گزارش پول نیوز، به گزارش جام جم چنين اوضاع آشفته اي موجب شده كه گره ترافيك تهران طي روزهاي اخير بخصوص در خيابان ها و محدوده هاي منتهي به مراكز معاينه فني كه صفوف طولاني آن گاه تا بيرون از مراكز معاينه فني كشيده مي شود، كورتر شود.
اين مشكل در شرايطي حادتر مي شود كه بدانيم براساس اعلام مسوولان 5/2 ميليون خودرو در تهران تاكنون به مراكز معاينه فني مراجعه نكرده اند و در صورتي كه مراكز فعلي معاينه فني با اضافه كردن ساعات فعاليت خود بتوانند روزانه پاسخگوي مراجعه 800 تا يكهزار خودرو هم باشند باز برآورد مي شود حدود يك سال طول بكشد تا اين تعداد خودرو بتوانند كار معاينه فني خود را انجام دهند.
در اين شرايط قطعا اتفاقات ناخوشايندي در انتظار ترافيك سنگين پايتخت طي هفته ها و ماه هاي آينده خواهد بود، وضعيت حادي كه به نظر مي رسد اگر مسوولان راهنمايي و رانندگي بررسي بيشتر و برنامه ريزي دقيق تري در اجراي طرح ضربتي برخورد با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني به كار مي بستند شايد اين روزها اين طرح ويژه در شرايط بهتري اجرا مي شد.
اگر مسوولان راهنمايي و رانندگي پيش از اجراي چنين طرحي با تعيين فرصتي چند هفته اي براي شهروندان از آنها مي خواستند كه بتدريج و در مهلت زماني تعيين شده براي انجام معاينه فني خودروهايشان اقدام كنند قطعا امروز شاهد هجوم سراسيمه شهروندان به مراكز معاينه فني خودرو كه ساعت ها اتلاف وقت و سرگرداني را براي آنها رقم مي زند، نبوديم.
اتمام معاينه فني همه خودروهاي تهران تا تابستان
اما مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در اين باره نظر ديگري دارد.
وحيد نوروزي در گفتگو با «جام جم» تاكيد مي كند: معاينه فني موضوع جديدي نيست كه بگوييم به طور مثال 6 ماه به شهروندان فرصت مي دهيم تا براي انجام معاينه فني خودرويشان مراجعه كنند و در غير اين صورت جريمه مي شوند بلكه قدمت آن به قانون مصوب سال 79 مجلس و آيين نامه راهنمايي و رانندگي كه ممنوعيت تردد خودروهاي فاقد برگه معاينه فني را مطرح كرده، باز مي گردد و اتفاق جديدي هم در اين باره نيفتاده، تنها طي چند روز اخير، اجراي اين طرح از سوي راهنمايي و رانندگي تشديد شده است.
وي با بيان اين كه بر اساس برآورد صورت گرفته تا اواسط تابستان سال آينده معاينه فني همه خودروهاي تهران يك دور تمام مي شود، تصريح مي كند: اميدواريم با راه اندازي 25 مركز موقت معاينه فني طي روزهاي آينده از ميزان ازدحام خودروها در مراكز فني كاسته شود و شهروندان در شرايط بهتري براي انجام معاينه فني خودرويشان اقدام كنند.
نوروزي مي گويد: همچنين برنامه ريزي هاي لازم انجام شده تا در آينده بتوانيم از طريق تلفن و يا سيستم پيامك شهروندان را از زمان اتمام اعتبار برگه معاينه فني اشان مطلع كنيم تا پيش از فرا رسيدن موعد آن نسبت به اخذ برگه معاينه فني اقدام كنند.
البته نوروزي به سال 80 كه براساس برنامه ريزي انجام شده قرار شد خودروها بر اساس شماره پلاك براي انجام معاينه فني اقدام كنند اما استقبالي در اين زمينه از طرف مردم صورت نگرفت، هم اشاره كرده و معتقد است: مشكل اصلي در نبود فرهنگسازي در اين باره است كه بايد آسيب شناسي فرهنگي در اين زمينه صورت گيرد كه چرا مردم ما انجام همه كارها را براي دقيقه نود موكول مي كنند و يا زماني كه بحث جريمه مطرح نيست خود را ملزم به رعايت قانون نمي كنند.