به گزارش پول نیوز ، پول نيوز_ مریم کریم پور; بازاريابي در بخش گردشگري از نكات مهم و قطعي است كه هر فردي كه علاقه مند به فعاليت در صنعت گردشگري است بايد به آن توجه ويژه مبذول داشته و تمامي قواعد آن را رعايت كند.
بازاريابي در اين بخش از اقتصاد كشور امروزه بيشتر د رحد بازاريابي براي تورهاي خروجي بوده و آژانس داران ترجيح مي دهند نيروي بازارياب هاي خود را در جلب گرشگران ايراني علاقه مند به مسافرت به خارج از كشور استفاده كرده و اين روند تا جايي پيش رفته است كه كمتر دفترخدمات مسافرتي در كشور فعاليت خود را به طور تخصصي در امر افزايش ورودي گردشگر و رونق اقتصادي در اين صنعت متمركز كرده است.
اينگونه است كه در تعطيلات سال نو ميلادي به هيچ وجه شاهد حضور گردشگران خارجي و گذران ايام آنها در كشورمان نيستيم و در مقابل هم گروه گروه از مردم كشورمان علي رغم آنكه تعطيلاتي در اين زمان داشته باشند به سفرهاي خارجي و تفريح در تورهاي ژانويه مي پردازند. علاوه بر این، در سال نو ایرانی هم مجددا هموطنانمان برای سفر داخلی و خارجی رهسپار می شوند و در حالی که می توانیم گردگشگران خارجی را برای دیدن مناظر زیبای کشورمان جذب کنیم، باز هم خودمان جذب تورهای خارج از کشور می شویم.
برای مثال، کشور ژاپن که سالانه حداقل یک میلیون گردشگر را در فصل نمایان شدن شکوفه های گیلاس به کشورش جلب می کند می تواند نمونه خوبی برای جذب گردشگران فصلی باشد.
بسياري از كارشناسان صنعت گردشگري مهمترين دليل بروز اين معضل را فعال نبودن دفاتر خدمات مسافرتي و همچنين بخش دولتي متولي گردشگري كشورمان در امر بازاريابي گردشگري مي دانند.
دكتر احمد روستا، استاد دانشگاه و كارشناس بازاريابي با اشاره به اين كه مديريت بازاريابي در ايران غيرحرفه اي عمل مي كند، افزود:بازاريابي از سه ركن تشكيل شده كه شامل بازارشناسي، بازارسازي و بازارداري است.
دكتر روستا با اشاره به اينكه براي رقابت با انسان هاي حرفه اي تنها راه حضور در بازار حرفه اي شدن است گفت: براي حرفه اي شدن بازارشناسي را بايد كاملا درك كرد و معناي اصلي آن شناخت نظام بازار و استفاده از تمامي ابزارها، تكنيك ها و روش ها براي شناخت واقعيت هاي بازار است.
وي افزود: در مقوله بازارشناسي مديران بايد آنچه را كه مردم مي گويند تماما پذيرفته و بدانند كه در بازار سكوت مردم علامت رضا نيست بلكه سكوت آن ها علامت نارضايتي است، مردم اگر ناراضي باشند، پچ پچ مي كنند و اگر مديران به اين پچ پچ ها گوش فراندهند و در جهت رفع نواقص فعاليت هاي خود برنيايند، هرگز در بازار به رقبا نخواهند رسيد و زمين مي خورند.
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: در شركت هاي حرفه اي و رقابتي هرگونه شكايت و مرجوعي نقطه عطفي براي پيش بردن فعاليت ها است.
روستا ركن دوم يا بازارسازي را استفاده از تكنيك ها براي خلق مشتري، بوجود آوردن بازار و بالا بردن سهم بازار تعريف كرده و گفت: تمام تلاش بازاريان براي 6 عامل در بازاريابي است.
وي، فروش بيشتر به مشتريان فعلي، جذب و جلب مشتريان رقيب، جذب و جلب مشتريان بالقوه، بازگرداندن مشتريان از دست رفته به بازار، ايجاد خوشنامي براي سازمان و اهميت به تبليغات دهان به دهان و ايجاد وفاداري در پرسنل و كاركنان و همكاران نسبت به خود را 6 عامل موثر در بازاريابي دانست.
اين استاد دانشگاه گفت: همه بايد به اين نكته توجه كنند كه بازاريابي يك پديده سهل و ممتنع است و مديريت انساني و مردم داري، رمز موفقيت بازاريابي در آينده است.
دكتر روستا همچنين با اشاره به اينكه در بازارسازي استراتژي ارزان فروشي و استراتژي تمايز بايد مدنظر مدير باشد گفت: تمايز يعني داشتن برخي از ويژگي ها كه بقيه ندارند و پيدا كردن اين تمايزها براي ايستادن در مقابل رقبا ضروري است.
وي خاطر نشان كرد: دنيا امروز در امر بازاريابي به نكات ساده بيشتر توجه مي كند، در حالي كه در كشور ما مسائل را بيشتر پيچانده و به علم ساده سازي مشكلات توجهي نمي شود.
اين كارشناس خطاب به آژانس داران گفت: رقابت آينده در كالا نيست، بلكه در خدمت است و بايد نكاتي چون خدمات قبل از فروش، خدمات در جريان فروش و خدمات بعد از فروش را مورد توجه قرار داد.
اين كارشناس اقتصادي همچنين با اشاره به اينكه پديده گردشگري بايد در تمامي فصول مورد توجه قرار گيرد اظهار داشت: جذب گردشگران در ايام زمستان و فصل سرما امري است كه كاملا در ايران و با توجه به قابليت هاي زمستاني آن ممكن است.
وي افزود: آنچه مسلم است بسياري از علاقه مندان به طبيعت در زمستان و ورزش هاي زمستاني مانند اسكي مي تواند مورد توجه فعالان گردشگري كشور قرار گيرد. در اين زمينه مي توان از فعاليت هاي تبليغاتي در بعضي از كشورهاي حوزه خليج فارس و يا كشورهايي كه اصولا محروم از برف و شرايط زمستاني هستند استفاده شود.
دكتر روستا خاطرنشان كرد: متاسفانه با آنكه كشورمان از لحاظ اين گونه جاذبه ها در مرحله بالايي قرار دارد، اما هنوز نتوانسته ايم به جز فصل هاي مناسب گردشگري عادي در ساير فصول فعاليت هاي چشمگيري براي استفاده از اين جاذبه ها زمستاني فراهم كنيم.
وي با اشاره به اينكه بخش خصوصي با همكاري سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مي تواند براي اينگونه برنامه ها فعاليت گردشگري داشته باشد ، گفت: با تبليغات درست مي توانيم شاهد ورودي گردشگر به كشورمان در فصل زمستان باشيم.
وي افزود: به نظر مي رسد يكي از مهمترين و سريعترين شيوه هاي جذب گردشگران زمستاني نشان دادن جاذبه هاي طبيعي و مناطق پربرف كشور از طريق تبليغات، سايت ها، نمايشگاه ها و ارتباط گرفتن آژانس داران كشورمان با آژانسداران خارجي باشد.
اين استاد دانشگاه با اشاره به مقوله گردشگري در بحث بازاريابي گفت: گردشگري عبارت است از يك دوره زندگي موقت و متفاوت از زندگي عادي كه هر كس براي ايجاد ارزش افزوده روحي، فكري و جسمي خود آن را انتخاب مي كند و آژانس داران بايد توجه داشته باشند كه گردشگرخواستار پنج نكته مهم خوردو خوراك، خواب و استراحت، خريد و سوغات، خوش گذراني، و خدمات مرتبط با گردشگري است كه خاطره خوبي از سفر داشته باشد و باز هم سراغ دفاتر مسافرتي برود.
وي گفت: جدا از ديگر مشكلاتي كه اقتصاد كشور در كم شدن مسافران به دفاتر خدماتي باعث شده، توجه نداشتن آژانس ها به اين مقوله ها سبب كم شدن مشتريان دفاتر خدمات مسافرتي شده است.
روستا با اشاره به اينكه بازاريابي در ايران نيازمند تحول است، گفت: تحول سه ركن دارد كه شامل تحول مبتني بر سادگي و رقابت، تحول مبتني بر ضعف و درماندگي و گرفتاري و تحول ناشي از اضطرار است.
ريس هيات مديره شركت بازاريابي “راستابين” با اشاره به حرفه اي شدن مديران گفت: براي حرفه اي شدن بايد هفت نكته را در خود قوي كنيم، كه اين نكات شامل، توكل و اعتقاد، تخصص، تعهد، تعلق، تداوم، تحول و تكامل است.
دكتر روستا با اشاره به ركن سوم بازاريابي كه پديده بازارداري بود، گفت: استفاده از همه تكنيك ها براي حفظ مشتري، حفظ ارتباط و دائم با مشتري، بودن در بازار، دادن خدمات ويژه به مشتريان كليدي و نوآوري ايده هاي جديد بازارداري را امكانپذير مي سازد.
وي افزود: در ايران رقابت بي رحمانه اي بين بخش خصوصي و بخش دولتي وجود دارد و مشكل اصلي و مهم صنف آژانس هاي مسافرتي در ايران اين است كه رقابت آنها با خود متولي گردشگري در كشور است كه بر ناعادلانه بودن اين وضعيت دامن زده است.





آژانس خلاقیت کوانتا