Search

همکاري هاي تجاري ايران و ايتاليا رو به گسترش

لازم به ذکر است از عمده ترين اقلام صادراتي ايران به ايتاليا سالامبور، فرش دستباف، پسته و زعفران بوده است. همچنين از مهم ترين اقلام صادراتي ايتاليا به ايران خودرو، کاميون ،لوازم خانگي، لاستيک ، منسوجات و ماشين آلات بسته بندي مي توان نام برد.

به گزارش پول نیوز ، پول نیوز_ فائزه کیائی; ايتاليا به عنوان چهارمين کشور تامين کننده کالاهاي وارداتي و دومين خريدار کالاهاي غيرنفتي ايران درجهان است و يکي از شرکاي عمده و اوليه در بازسازي کشور ايران به شمار می رود که با امضاي پروتکل هاي اقتصادي فيمابين در حجم بسيار وسيع (حدود 13ميليارد دلار) در پروژه هاي بزرگ صنعتي هم چون پروژه بندر شهيد رجايي، تاسيس نيروگاه هاي برق، احداث پالايشگاه ها، سدسازي ، مخابرات و احداث سيلو توانائيهاي زيادي از خود نشان داده است.

امروزه مجتمع فولاد مبارکه اصفهان را مي توان سمبل همکاري هاي اقتصادي دو کشور جمهوري اسلامي ايران و ايتاليا ذکر کرد.

ترغيب کشور ايتاليا به اعطاء امتيازات حمايتي ويژه سيستم ترجيحات تجاري G.S.P در کوتاه مدت، تلاش براي انعقاد موافقتنامه جامع همکاري تجاري با اتحاديه اروپا که تجارت ايران با ايتاليا به واسطه آن گسترش مي يابد در افزايش روابط تجاري کشورمان با ايتاليا بسيار نقش مهمي دارد.

از سوي ديگر الحاق به سازمان W.T.O (سازمان تجارت جهاني) و کمک ايتاليا جهت پيوستن ايران به اين سازمان و تبادل اطلاعات دراين خصوص با طرف ايتاليايي قابل توجه است.

سرمايه گذاري شركت هاي ايتاليايي در بخش تحقيقات

بخش اعظم سرمايه گذاري در بخش تحقيقات در ايتاليا توسط شركتها صورت مي گيرد . براساس آمار در سال 2005 ميزان سرمايه گذاري شركت هاي ايتاليايي در بخش تحقيقات و توسعه 8/7 ميليارد يورو بوده که 50 درصد كل سرمايه گذاري دانشگاه ها ، موسسات دولتي و موسسات تحقيقاتي خصوصي به ترتيب 5، 7/2 و 33/ 0 ميليارد يورو بوده است .

بنابراين شركت ها نقش عمده اي در توسعه و تحقيقات در اين كشور دارند. در سال هاي گذشته شرکت هايي از دولت ايتاليا خواستار توجه بيشتر به توسعه و تحقيقات شدند ولي اقدام جدي در اين زمينه صورت نگرفت. مقامات مراكز توليدي در ايتاليا معتقدند در صورت عدم حمايت دولت ، ميزان رقابت توليدات داخلي ايتاليا در مقايسه با اقلام مشابه ساير كشورها بويژه در بخش داروسازي كاهش مي يابد .

براساس گزارش هاي اعلام شده ميزان سرمايه گذاري در بخش تحقيقات در کشور ايتاليا در سال 2006 ميلادي برابر 6/16 ميليارد يورو بوده كه 1/1 درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور است .

افزايش صادرات ايران به ايتاليا

براساس آمار منتشر شده از سوي موسسه ملي آمار ايتاليا ، حجم مبادلات تجاري ايران به اين كشور، طي 7 ماه اول سال 207 با 5/7 درصد رشد به بيش از 5/3 ميليارد يورو رسيده است .

در همين مدت صادرات ايران به ايتاليا با 21درصد رشد بالغ بر 55/2 ميليارد يورو بود كه از رقم فوق 2/2 ميليار يورو را صادرات نفت خام و مشتقات نفتي و 242 ميليون يورو را صادرات غير نفتي تشكيل مي دهد.

از طرف ديگر ميزان صادرات ايتاليا به ايران و کشورهاي ديگر با 17 درصد كاهش از 166/1 ميليارد يورو به 978 ميليون يورو رسيده كه اين امر بيانگر آن است كه موانع ايجاد شده از سوي ايتاليا در خصوص صادرات به ايران منجمله انسداد حساب هاي بانكي ، توقف پوشش بيمه اي پروژه ها و افزايش نرخ ريسك از 5 به 7 ، عدم صادرات كالاهاي با كاربرد دو گانه موجب ضرر به شركت هاي ايتاليايي شده است .

روابط سياسي ايران و ايتاليا تحت تاثير جنجال غرب با كشورمان در خصوص پرونده و فعاليتهاي صلح آميز هسته اي قرار گرفته و موجب قطع سفر مقامات عالي رتبه دو كشور به تهران و رم شده است . سفارت ها در راستاي جلوگيري از كاهش روابط اقتصادي فيما بين ، برقراري روابط استاني و ايجاد روابط با شرکتهاي خصوصي كوچك و متوسط ايتاليا را مد نظر قرار داده است .

براي استفاده از فرصت هاي اقتصادي و تجارت بين دو كشور در راستاي افزايش همكاري ها و بهره برداري از امكانات بالقوه در راستاي انتقال دانش فني براي بازسازي صنايع قديمي ، توسعه صنايع كوجك و متوسط و افزايش صادرات غير نفتي كشورمان هماهنگي و همكاري سازمان هاي دولتي و خصوصي داخلي با يكديگر و طرف هاي ايتاليايي ضروري است.

لازم به ذکر است از عمده ترين اقلام صادراتي ايران به ايتاليا سالامبور، فرش دستباف، پسته و زعفران بوده است. همچنين از مهم ترين اقلام صادراتي ايتاليا به ايران خودرو، کاميون ، لوازم خانگي، لاستيک ، منسوجات و ماشين آلات بسته بندي مي توان نام برد.

افزايش نرخ تورم در ايتاليا

بنا به اعلام موسسه ملي آمار ايتاليا (ايستات) ، نرخ تورم در ايتاليا در ماه اكتبر سال 2007 به بالاترين ميزان رسيد . نرخ تورم ايتاليا در پايان اكتبر نسبت به سال گذشته 1/2 درصد رسيد در حالي كه اين رقم در ماه سپتامبر 7/1 و در ماه اوت 6/1 درصد بود .

روند افزايشي قيمت ها در دو ماه گذشته غير معمول بوده است . بيشترين ميزان افزايش قيمت ها مربوط به انواع شيريني ، نان ، انواع ماكاروني ، برق و گاز است . قيمت فرآورده هاي انرژي در ماه اكتبر 9/2 درصد رشد داشت . بنا به اعلام يورو استات نرخ متوسط سالانه تورم در 13 كشور منطقه در ماه اكتبر به 6/2 درصد رسيد در حالي كه اين رقم در ماههاي سپتامبر و اوت سال 2007 به ترتيب 1/2 و 7/1 درصد بوده است .

ميزان افزايش قيمت در بخش هاي مواد غذايي با 4/3 درصد ( نان 10 درصد ، مرغ و گوشت 3/7 ، شير 3/5 ، ميوه 4/5 ) ، مسكن 7/2 ، حمل و نقل 4/3 ، آموزش 4/2 و هتل و رستوران 9/2 مشاهده شده است .

ميزان افزايش قيمت سوخت در اين كشور براي بنزين 9/6 درصد ، گازوئيل 2/7 ، سوخت هاي شوفاژ 3/5 درصد بوده است . اين افزايش براي خانواده ها به منزله افزايش سالانه 400 يورويي در هزينه ها است.

سرمايه گذاري چيني ها در ايتاليا

در ايتاليا يك پارك تكنولوژي با سرمابه گذاري چيني احداث شد . اخيراً هياتي مركب از 250 نفر از صاحبان شركت ها و صنايع چيني به ايتاليا سفر و با مقامات استان هاي لاتزيو ، پوليا ، كامپانيا ، ماركه ، لومبارديا و ونتو براي احداث پارك مذكور ديدار و مذاكره کردند و مناطق فوق نواحي پيشنهادي خود را معرفي نمود . همكاري بين ايتاليا و استان Jiangsu متعاقب توافقنامه سال 2004 بين هيات كنفدراسيون صنايع ايتاليا و مقامات استان Jiangsu در سفر آقاي چامپي ، رئيس جمهور سابق ايتاليا به چين آغاز شد . توافقنامه فوق توسط رئيس كنفدراسيون صنايع ايتاليا و رئيس هيات چيني مجدداً مورد بررسي قرار گرفت و دامنه همكاري هاي في مابين را به بخش توريسم و همكاريهاي علمي تكنولوژي و آموزشي توسعه داد . طي سه سال گذشته سه هيات بين دو كشور مبادله شده است . دو هيات چيني از ايتاليا ديدار كردند و يك هيات ايتاليايي نيز به Nanchino سفر کرد . تعداد شركتهاي ايتاليايي و چيني شركت كننده در اين هيات ها 1800 و تعداد ملاقات هاي متقابل بين آنها بيش از پنج هزار است. ميزان سرمايه گذاري ايتاليا در استان Jiangsu 471 مورد و سرمايه گذاري شركت هاي چيني در ايتاليا 7 منطقه مذكور است. مونته زمولو استاندار Jiangsu ، را هدف اصلي سرمايه گذاري شركت هاي ايتاليايي خواند و افزود: 80 درصد سرمايه گذاري در سال 2006 معادل 252 ميليون دلار در اين استان صورت گرفته است كه با رشد 33 درصدي نسبت به سال 2004 و 85 درصدي نسبت به سال 2005 مواجه شده است .

وزير تجارت بين الملل ايتاليا ضمن اشاره به مناسبات تجاري دو كشور در مصاحبه با روزنامه کوریرا دلا سرا اظهار داشت : 9/8 درصد صادرات ايتاليا به چين صورت مي گيرد و چين در بين كشورهاي هدف صادرات ايتاليا پس از آلمان از مقام سوم برخوردار است و با اختصاص 2/9 درصد صادرات چين به خود، چهارمين كشور وارد كننده محصولات اين كشور در اروپاست . عليرغم اين روند مثبت ميزان سرمايه گذاري ايتاليا در چين كم است . ديدارهاي دو جانبه بين شركت هاي دو كشور صورت گرفت كه تعداد اين ديدارها بالغ بر 1400 مورد است.

روند تجارت و همکاري هاي صنعتي بيانگر اين مدعا است که ايتاليا به عنوان يکي از کشورهاي صنعتي اروپا مي تواند جايگاه مناسبي در استراتژي درازمدت جمهوري اسلامي ايران درقبال کشورهاي صنعتي غربي داشته باشد. مشترکات تاريخي دوکشور، نقش صنعتي و پيشرفته آن در محافل اروپايي و خاورميانه اي و نيز عدم وجود سابقه ناهنجار استعماري ايتاليا درايران، برخورداري از قدرت تامين نيازهاي تکنولوژيکي جمهوري اسلامي ايران و موفقيت استراتژيک ايتاليا در مديترانه از جمله زمينه هايي به شمار مي روند که دو کشور را قادر مي سازد در زمينه هاي مربوط به روابط اقتصادي فيمابين سرمايه گذاري بيشتري نمايند.

برچسب‌ها:

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

میدری- رفاه -1
ماکو1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار