به گزارش پول نیوز ، دنیای اقتصاد : شايد بيش از هر موضوع ديگر، براي افرادي كه در محدوده قيمتي پرايد يا روآ خودرو خريداري مي كنند، در درجه اول جديد بودن مينياتور مهم باشد و در درجه بعدي نيز قيمت آن. به هر حال بخشي از اقشار متوسط جامعه طبيعتا قدرت خريدشان در بازار خودرو در حد محصولات زير 10ميليون تومان مانند پرايد، روآ و MVM است و اين در شرايطي است كه مسوولان ارشد سايپا وعده داده اند محصول تازه رونمايي شده با قيمتي زير 10 ميليون تومان روانه بازار خواهد شد.
البته سايپايي ها تبليغات فراواني در اين زمينه كرده و معتقدند مينياتور قطعا زير 10ميليون تومان خواهد بود و به طور كلي، اصل پروژه S81 (مينياتور) روي همين ايده شكل گرفته كه دومين خودروساز بزرگ كشور به واسطه آن، محصولي ايراني و ارزان قيمت را به طراحي و توليد برساند تا اگر روزي روزگاري به سان ايران خودرو مجبور به وداع با گاو شيرده اين شركت يعني پرايد شد، به سرنوشت رقيبش دچار نشده و بازار خودروهاي ارزان قيمت كشور را به يكباره از دست ندهد.
اما در حالي كه مينياتور هنوز رنگ خيابان هاي كشورمان را به چشم نديده و آزمايش خود را پس نداده است برخي منتقدان و رسانه هاي خبري اظهانظرهاي حاشيه اي زيادي را در باب مسائل مختلف اين محصول جديد يعني از ملي بودن گرفته تا قيمت نهايي آن مطرح كرده كه بعضا نيز با واكنش سايپايي ها روبه رو شده است.
نمايشگاه خودرو شيراز كه اين روزها برقرار است و مينياتور نيز در آن مجددا رونمايي شده، بهانه اي براي پرسش و پاسخ خبرنگاران با مسوولان اين شركت در مورد مسائل حاشيه اي بود كه در ذيل مي آيد.
مينياتور، پرايد نيست آنهايي كه پس از كنار رفتن پوشش پرده اي مينياتور در روز رونمايي، بي اختيار چهره ريو و شايد هم پرايد را مجسم كردند، فكرشان بي راهه نرفته است.
تعجبي هم نداشت چون مسوولان سايپا نيز به نوعي در اظهاراتشان به طراحي برگرفته از خودروهاي كره اي در مينياتور تاكيد كرده اند. هر چند در عين حال معتقدند پلت فرم اين محصول به رغم طراحي آن، توسط مهندسان داخلي، از نو طراحي شده و ملي به حساب مي آيد. از سوي ديگر برخي از دست اندركاران صنعت خودرو اعتقاد دارند سيستم اكسل مينياتور متعلق به ريو بوده و بدنه اش با مشاوره طراحان ايتاليايي صورت گرفته است.
اين در شرايطي است كه مدير مركز تحقيقات سايپا در حاشيه نمايشگاه خودروي شيراز در اين زمينه به خبرنگار ما مي گويد: مينياتور را با نام قبلي S81، سال 75 يك گروه ايراني روي پايه پرايد طراحي كردند، اما به دليل اينكه پرايد با ورود محصولات جديد در كره شكست خورده بود، طرح مذكور توسط يك تيم ايتاليايي اصلاح و كامل شد.
وي با بيان اينكه در نهايت مينياتور فعلي توسط سايپا اصلاح شده تاكيد كرد: طراحي قسمت عقب اين محصول با طراحي قبلي ايتاليايي ها فرق دارد و نتيجه زحمات مهندسان داخلي است.
زارعي مي افزايد: اين كه گفته مي شود موتور و گيربكس مينياتور به پرايد تعلق دارد را رد مي كنم، البته اين درست كه براي طراحي موتور از مشاوران شركت آلماني EF7 كمك گرفته ايم اما به هر حال، موتور مينياتور، محصول جديدي به حساب مي آيد. در مورد گيربكس نيز دقيقا همين موضوع صادق است.
مدير مركز تحقيقات سايپا همچنين در پاسخ به اين سوال كه كارشناسان اعتقاد دارند برخي قطعات مينياتور از جمله اكسل اين خودرو، همان قطعات ريو است نيز تاكيد كرد: ما بر حسب نوع ظرفيتمان در سايپا، قطعات خودروهاي مختلف را انتقال داده و از تركيب آنها با يكديگر و همچنين تطابق دادن و بهينه سازي آنها، سيستم هاي جديد خلق كرده ايم كه البته در اين مسير بسياري از قطعات از نو طراحي شده است.
مناظره به خاطر مينياتور
برخي از مسوولان شركت سايپا به كرات عنوان كرده اند كه مينياتور آنها از سمند ايران خودرو ملي تر است چون سمند روي پلت فرم پژو 405 ساخته شده، اما مينياتور از پلت فرم كامل ايراني بهره مي برد.
اين در شرايطي است كه منوچهر منطقي مديرعامل ايران خودرو در حاشيه مراسم رونمايي از محصول جديد سايپا عنوان كرده بود كه سمند ملي تر از مينياتور به حساب مي آيد. زارعي در اين زمينه اظهار داشت: به ايران خودرو تبريك مي گويم كه محصولشان ملي بوده و مي خواهند خودرو ملي تر را با نام X12 بهمن ماه امسال رونمايي كنند، اما حاضرم با همه كساني كه نسبت به ايراني بودن مينياتور ترديد دارند، مناظره كرده و مليت آن را مورد تجزيه و تحليل قرار دهم.
وي ادامه داد: برخي كارشناسان معتقدند مينياتور از تركيب چند پلت فرم طراحي و توليد شده، در حالي كه علم مهندسي كامل و روشن است و به اين ابهامات پاسخ مي دهد.
قطعا زير ده ميليون تومان قيمت دارد
اصلي ترين موردي كه هم اكنون در فاصله يك و نيم ماهه تا پيش فروش مينياتور ذهن مشتريان داخلي را مشغول كرده، قيمت نهايي اين محصول است. به نوعي كه هم اكنون با توجه به شرايط موجود بازار خودرو در اين زمينه ترديدهايي وجود دارد، در حالي كه سايپايي ها با اطمينان از زير 10ميليون تومان بودن مينياتور سخن مي گويند.
كارشناسان صنعت خودرو معتقدند كه تعيين قيمت خودرو تابع شرايطي از قبيل نرخ مواد اوليه، دستمزدها، واكنش بازار و مواردي از اين دست بوده و نمي توان با قاطعيت از قيمت خودرويي كه هنوز به بازار عرضه نشده سخن گفت.
مدير مركز تحقيقات سايپا در اين زمينه مي گويد: سايپا مينياتور را براي فتح بازار خودروهاي ارزان قيمت كشور طراحي و توليد كرده و تمام سعي خود را مي كند تا به اين هدف نايل شود.
زارعي با بيان اينكه مينياتور در سه مدل روانه بازار خواهد شد تاكيد كرد: به طور حتم هر سه مدل، قيمتي زير 10ميليون تومان خواهد داشت. وي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا تجربه ناكام خودروهايي چون سمند و تندر-90 در زمينه ارزان قيمت بودن گريبان سايپا را نيز در باب مينياتور خواهد گرفت يا خير نيز تاكيد كرد: تندر-90 محصول ما به حساب نيامده و شرايط خاص خود را دارد در حالي كه مينياتور خودرويي داخلي است بنابراين مي توان نسبت به تحقق پيش بيني ها در مورد قيمت آن مطمئن بود.
منظورمان مينياتور است نه مينياتور
واژه «مينياتور» محصول جديد سايپا را بسياري به نام نقاشي هاي ظريف ايراني مي شناسند. واژه اي كه سايپايي ها در روز رونمايي، واژه لاتين آن را به اين گونه روي پلاك مينياتور رونمايي شده حك كردند miniator. اين در حالي است كه معني اين واژه در دانش نامه آكسفورد، كوچك و كاهش يافته قيد شده است، اما واژه اي كه مدنظر سايپايي بوده و براي نقاشي هاي ظريف ايراني در فرهنگ لغت انگليسي آمده به شكل Miniature نوشته مي شود.
مدير مركز تحقيقات سايپا در اين زمينه نيز گفت: براي انتخاب نام خودرو جديد سايپا، يك تيم كارشناسي با انجام تحقيقات ميداني، مشغول به كار شده و در نهايت واژه مينياتور براي آن در نظر گرفته شد.
وي با بيان اينكه منظور ما از اين واژه هماني است كه به نقاشي هاي ظريف ايراني اطلاق مي شود، تاكيد كرد: سايپا براي آن كه بتواند آنچه را كه طراحي كرده، بيشتر به نام محصولي ايراني معرفي كند، اين نام را براي S81 برگزيد. زارعي در ادامه نيز گفت: سايپا برنامه هاي وسيعي براي مينياتور دارد و مي خواهد در آينده 80درصد بازار خودروهاي ارزان قيمت كشور را به واسطه آن در دست بگيرد.