27 دی 1403 - 5:34

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

افزايش قيمت تندر منتفي شد

وزارت صنايع و معادن ديروز نمابري مبني بر منتفي شدن افزايش نرخ كارخانهاي تندر-90 براي رسانههاي خبري ارسال و در آن از آغاز پيشفروش اين خودرو با همان قيمتهاي اوليه خبر داد. براساس اين نمابر، پيرو همكاري مثبت و موثر خودروسازان، توافق شدهاست كه پيش فروش تندر بدون هيچ گونه افزايش قيمتي در دستور كار قرار گيرد.

به گزارش پول نیوز، دنیای اقتصاد : به رغم تهديد خودروسازها به توقف خط توليد تندر، پيش فروش اين محصول از دوشنبه آغاز مي شود.

تاكيد وزارت صنايع بر ثبات قيمت تندر-90 وزارت صنايع و معادن روزجمعه نمابري مبني بر منتفي شدن افزايش نرخ كارخانه اي تندر-90 براي رسانه هاي خبري ارسال و در آن خبر از آغاز پيش فروش اين خودرو با همان قيمت هاي اوليه داد.

آن طور كه در نمابر ارسالي از سوي روابط عمومي وزارت صنايع آمده، طبق توصيه محرابيان به خودرو سازها، پيش فروش تندر 90 بدون افزايش قيمت از دوشنبه نهم دي ماه سال جاري، در سراسر كشور آغاز مي شود.

براساس اين نمابر پيرو جلسات كارشناسي برگزار شده ميان مسوولان ذيربط وزارت صنايع، كارشناسان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و همچنين همكاري مثبت و موثر خودروسازان، توافق شده، پيش فروش تندر بدون هيچ گونه افزايش قيمتي در دستور كار قرار گيرد.

دو شركت ايران خودرو و سايپا از اواخر سال گذشته، نسبت به نرخ اوليه تندر-90 معترض و معتقد بودند كه توليد اين محصول با قيمت هاي تعيين شده از سوي وزارت، نه تنها سودزا نيست بلكه اين خودرو به حاشيه ضرر نيز رسيده است.

افزايش نرخ يورو (قرارداد تندر بر پايه يورو بسته شده)، بالا رفتن قيمت مواد اوليه در سطح جهاني و فشار رنو پارس به عنوان شركت تامين كننده قطعات تندر، مبني بر افزايش نرخ قطعات ارسالي به ايران، از جمله مواردي است كه پس از توليد تندر، اين خودرو را با ضرر روبه رو كرد.

مديران عامل ايران خودرو و سايپا با توجه به جريانات مذكور درخواست رسمي خود را مبني بر افزايش نرخ كارخانه اي تندر به وزارت دادند و اين درحالي است كه تا به امروز جلسات نسبتا زيادي را نيز براي دفاع از گران شدن تندر با مسوولان اين وزارت برگزار كرده اند.

اما مديران خيابان سميه همواره در گفت وگو با رسانه هاي مختلف احتمال افزايش قيمت تندر را بسيار كم دانسته و اين گونه عنوان داشتند كه وزارت يا اصلا با درخواست خودروسازان در اين زمينه موافقت نمي كند و اگر هم كوتاه بيايد، در حدي اندك، نرخ تندر را افزايش خواهد داد.

همچنين علي اكبر محرابيان وزير صنايع نيز بارها در واكنش به ادعاي خودروسازان مبني بر ضررده بودن توليد تندر، بر عدم افزايش قيمت كارخانه اي آن تاكيد و عملي شدن درخواست ايران خودرو و سايپا را منتفي دانست. از سوي ديگر محسن صالحي نيا، مدير كل دفتر ماشين سازي و نيروي محركه وزارت صنايع نيز همواره در واكنش به ادعاي خودروسازها، تعيين تكليف نهايي نرخ اين خودرو را به آينده موكول و نتيجه نهايي را منوط به برگزاري جلسات كارشناسي خوانده است.

اين ترديد مسوولان وزارت صنايع در شرايطي است كه مديران عامل ايران خودرو و سايپا در چند نوبت ادعا كردند اگر افزايش نرخ كارخانه اي تندر مورد موافقت مسوولان قرار نگيرد توليد اين محصول را متوقف خواهند كرد چرا كه توليد آن به حاشيه ضرر رسيده و صرفه اقتصادي ندارد. موضوعي كه مهرداد بذر پاش مديرعامل سايپا هنوز هم روي آن تاكيد داشته و حتي در آخرين اظهارنظرش، توقف خط توليد تندر را در صورت ادامه ضرر ده بودن آن، يك اصل دانست.

روند فعلي متوقف مي شود؟

در يكي از بندهاي نمابر وزارت صنايع اين گونه آمده كه «پس از بررسي هاي انجام شده، غيركارشناسي بودن افزايش قيمت تندر -90 مورد تاييد مسوولان سازنده اين خودرو قرار گرفت و مقرر شد، براي رعايت حقوق مشتريان، فروش تندر -90 با قيمت هاي قبلي ادامه يابد.

اين بند از نمابر وزارت نيز در حالي است كه پارس خودرو (زير مجموعه سايپا) پيش از اين نسبت به افزايش نرخ كارخانه اي تندر-90 اقدام و طي دعوت نامه هايي كه براي مشتريان تندر فرستاده، افزايش قيمت حدودا دوميليون توماني اين محصول را لحاظ كرده است.

بنابراين با توجه به اقدام پارس خودرو در افزايش قيمت تندر از يك سو و تاكيد روابط عمومي وزارت صنايع بر عدم افزايش نرخ كارخانه اي اين محصول از سوي ديگر، بايد منتظر ارسال دعوت نامه هاي جديد از طرف پارس خودرو براي ثبت نام كنندگان مرحله دوم و سوم ماند.

برچسب‌ها:

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

شیلات
گاز
همچنین بخوانید
آخرین اخبار