به گزارش پول نیوز ، اعضاي شوراي شهر به اختلاف دولت و شهرداري رسيدگي مي كنند
جلسه غير علني درباره مترو
دنیای اقتصاد – دولت اگرچه به اعتراض های اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس درباره دولتی کردن مترو واکنش نشان داد و چنین اقدامی را مطابق با قانون اساسی دانست، اما انتقادها به اظهارات احمدی نژاد همچنان ادامه دارد.
این در حالی است که حامیان دولت در مجلس مشکلات مترو را «بحران» خوانده و دولتی شدن آن را راه حل این بحران می دانند و می گویند که پس از رفع بحران مترو دوباره به شهرداری باز گردانده خواهد شد. آنها این پیغام را هم به احمدی نژاد داده اند که مجلس آمادگی دارد تا خلا ءهای قانونی این واگذاری را در مجلس برطرف کند. منتقدان اما بر این باورند که موضوع مترو بیش از حد سیاسی شده است و به همين دلیل هم دولتی ها در جلسات کمیسیون امنیت ملی مجلس بارها اعلام کرده اند که چون مطمئن نیستند که اگر پول بدهند به چه نحوی در مترو خرج می شود از دادن اعتبارات مصوب مجلس به مترو خودداری کرده اند.
آنها می گویند که باید احمدی نژاد در مجلس توصیح دهد که منظورش از دولتی بودن چیست. شورای شهر هم که در آن وزن حامیان قالیباف از حامیان احمدی نژاد بیشتر است از جمله معترضان تصمیم احمدی نژاد بوده و به همین دلیل هم بناست تا امروز در یک جلسه غیر علنی معضل به وجود آمده را بررسی کنند. در این شرایط اما تنها حامیان احمدی نژاد در شورای شهر از این تصمیم احمدی نژاد استقبال کردند.
واگذاری مترو بازگشت به مسوولیت اصلی دولت است
به عنوان نمونه رسول خادم رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در گفت وگو با «ايسنا» اظهار داست: تصميم احمدی نژاد در مورد پذيرش مسووليت متروي تهران به هيچ وجه با مصوبه سال 85 مجلس شوراي اسلامي در سپردن مسووليت احداث پروژه هاي حمل ونقل ريلي به شهرداري ها منافات ندارد؛ چرا كه از ابتدا واگذار كردن مسووليت توسعه حمل ونقل عمومي به شهرداري تهران اشتباه بود و اين اقدام دولت به نوعي بازگشت و پذيرفتن مسووليت اصلي خود است. وي با اشتباه خواندن واگذاري مسووليت دولت به مديريت شهري از همان سال هاي قبل توضيح داد: 10 سال است كه به دليل واگذاري اين مسووليت بار هزينه هاي ساخت پروژه هاي حمل ونقل شهري بر شانه هاي مردم تهران سنگيني مي كند و مديريت شهري به دليل كمبود منابع و امكانات، امكان پاسخگويي به اين مطالبات را ندارد.
احمدي نژاد بايد در مورد دولتي شدن مترو توضيح دهد
نماینده تهران در مجلس در مورد اظهار نظر محمود احمدي نژاد مبنی بر واگذاری مدیریت مترو به دولت گفت: براساس اصل 44 قانون اساسی وقتی اختیارات و وظایف دولت واگذار شده معنا ندارد که دوباره بازگردانده شود؛ مگر اینکه منظور احمدی نژاد از دولتی کردن مطلب دیگری باشد که در آن صورت باید در موردش توضیح داده شود. سیدرضا اکرمی در گفت و گو با ايلنا ادامه داد: رویکرد دولت در کوچک سازی و سبک سازی و حتی واگذاری صنایع مادر با گفته های اخیر مبنی بر در اختیار گرفتن امور واگذار شده در تناقض است.
احمدی نژاد خواستار رفع بحران فعلی مترو تهران است
روح الله حسینیان، نماینده تهران به مهر گفت: از صحبت های احمدی نژاد این برداشت نمی شود که مترو تهران به دولت واگذار شود، بلکه آقای احمدی نژاد خواستار رفع بحران فعلی مترو تهران بود و پس از رفع مشکلات مترو دوباره این ناوگان حمل ونقل عمومی در اختیار شهرداری تهران قرار می گیرد.
مجلس آماده رفع خلاءهای قانونی واگذاری مترو به دولت است
محمد کرمی راد از نمایندگان مجلس هم به مهر گفت: مجلس آمادگی دارد در صورتی که در راه واگذاری اداره مترو به دولت خلاء قانونی وجود داشته باشد این خلاء ها را برطرف کند. محمد کرمی راد که با «مهر» گفت وگو می کرد، یادآور شد: احمدی نژاد بر اساس توانمندی های دولت موضوع واگذاری اداره مترو به دولت را مطرح کرده و من هم فکر می کنم دولت این پتانسیل را دارد؛ هر چند این موضوع باید در یک مسیر مشخص دنبال شود.
شاید مجلس مجبور شود به موضوع مترو ورود جدی کند
حسن سبحانی نیا، نماینده مجلس نيز در گفت و گو با مهر، با بیان اینکه سخنان گفته شده در رسانه ها تنها تمایل احمدی نژاد است و تا اجرایی شدن بسیار فاصله دارد، گفت: اما قطعا مجلس مصلحت کشور را لحاظ می کند نه مسائل و درگیری های سیاسی و آنچه را كه به نفع مردم باشد، با کمترین هزینه انجام می دهد.
وی ادامه داد: مسوولان دولتی می گویند اعتبارات را کامل می پردازند؛ اما گزارش های مسوولان مترو و اخبار رسانه ها حکایت از بدهی های دولت در این بخش دارد. با این حال در جلسه های کمسیون امنیت ملی چند بار مسوولان دولتی اعلام کردند که مطمئن نیستند اگر پول بدهند به چه نحوی در مترو خرج می شود و این دلیل آنها برای اجرا نکردن بخشی از مصوبه های مجلس شده است. سبحانی نیا افزود: متاسفانه موضوع مترو تهران آن قدر درگیر حواشی سیاسی شده که به تنها چیزی که توجه نمی شود رفاه مردم است و شاید مجلس مجبور شود به این موضوع ورود جدی کند.
دفاع رويانيان از برگشت مترو
رييس ستاد حمل ونقل و مديريت مصرف سوخت كشور گفت: دولت قصد دارد تامين و توسعه مترو را برعهده گيرد و بهره برداري را به شهرداري تهران بدهد.
سردار محمد رويانيان در گفت وگو با «ايسنا»، افزود: بر اساس ماده 9 قانون توسعه حمل ونقل عمومي مديريت بار و مسافر در شهرها و حومه آنها بر عهده شهرداري است كه به رغم تصويب آيين نامه اجرايي اين بند، هنوز شهرداري تهران آن را اجرا نكرده است.
به گفته وي اين ماده تاكيد بر مديريت بار و مسافر دارد نه مالكيت آن. وي با اشاره به اينكه كل متروهاي كشور زير نظر شركت مادر تخصصي قطار شهري هستند، گفت: دولت قصد دارد مديريت كلان و تامين مترو را بر عهده گيرد و اين امر تحت مديريت شركت مادر تخصصي قطار شهري انجام خواهد شد.
او تاكيد كرد: مديريت ساخت و تامين مترو بر عهده دولت و شهرداري بهره بردار خواهد بود. وي با اشاره به اصل 44 قانون اساسي و اشكالات مطرح شده در اين خصوص در زمينه مترو تهران به ايسنا گفت: شهرداري يك دستگاه عمومي است نه بخش خصوصي، پس تفاوتي نمي كند مترو تهران در اختيار شركت مادر تخصصي قطار شهري باشد يا در اختيار شهرداري تهران؛ چرا كه هم اكنون هم مترو تهران در اختيار بخش خصوصي نيست.